Vraag & Antwoord

Nooit dronken zijn en toch te veel drinken, kan dat?

We krijgen regelmatig vragen binnen van mensen die aangeven meer te drinken dan de officiële richtlijn voor verantwoord alcoholgebruik, maar dat ze daar geen of weinig last van hebben en eigenlijk nooit dronken worden.

Volgens de Gezondheidsraad heeft alcohol voor volwassenen weinig risico’s bij maximaal 1 glas per dag. Bij 1 glas is bij vrouwen de kans op het ontwikkelen van borstkanker iets hoger dan bij geen alcohol. Omdat risico’s niet helemaal zijn uit te sluiten zijn is het beter om te spreken over aanvaardbaar gebruik in plaats van verantwoord gebruik.

Met Jellinek’s anonieme zelftest alcohol kun je nagaan of jouw alcoholgebruik veilig of riskant is.

Als je meer dan de aanbevolen maximum hoeveelheid drinkt en je hebt er geen last van, dan betekent dat niet dat er niets in het lichaam gebeurt. Ook al voel je de effecten misschien niet direct, toch levert een te grote dagelijkse alcoholconsumptie steeds grotere risico’s op. Die risico’s gelden voor de lever, maar ook voor hart- en bloedvaten en alle organen in je lichaam. Er zit als het ware voortdurend gif in je lichaam. Door iedere dag te drinken, is je lichaam continu bezig om de alcohol af te breken. Dat kost veel energie.

Als je merkt dat je steeds meer alcohol nodig hebt om het effect te merken, dan heb je een tolerantie ontwikkeld voor alcohol. Dat betekent dat het roes-effect van alcohol steeds minder voelbaar wordt. Het lichaam en met name de lever zijn dan gewend geraakt grote hoeveelheden alcohol te verwerken. Om dezelfde roes te kunnen voelen heb je steeds meer alcohol nodig. Als je ineens stopt met alcohol, bestaat de kans dat je je lichamelijk niet prettig voelt en een groot verlangen voelt naar alcohol.

Het is dan ook goed om met de gewoonte van dagelijks drinken te breken. Alcohol moet iets zijn voor bijzondere gelegenheden. Het is goed om enkele dagen per week niet te drinken, zodat je de gewoonte doorbreekt.

In het begin zal dat behoorlijk wennen en omschakelen zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid die je dagelijks dronk, zullen de verschijnselen die je dan voelt heftiger of minder heftig kunnen zijn. Vaak melden mensen dat ze problemen hebben in het begin met het inslapen, omdat ze de alcohol als ‘slaapmutsje’ gebruikten. Op den duur zal je slaapkwaliteit echter enorm verbeteren. Door alcohol slaap je snel in, maar de slaapkwaliteit en de diepe slaap worden eigenlijk verstoord door alcohol. Je rust daardoor niet echt uit.

Er zijn allerlei hulpmogelijkheden, als je denkt dat je wat support nodig hebt om te stoppen of te minderen met alcohol.

Je kunt het helemaal zelfstandig en anoniem doen met online zelfhulp programma’s zoals de gratis Jellinek Online Zelfhulp Alcohol. Of hulp vragen via je huisarts. Mocht je last krijgen van ontwenningsverschijnselen, dan kan je huisarts je ondersteunen met tijdelijke medicatie om je de eerste tijd door te helpen.

Maar je kunt ook altijd overwegen om wat meer persoonlijke hulp te vragen bij een instelling voor verslavingszorg zoals Jellinek of bij instellingen elders in Nederland. Bij Jellinek kun je altijd een gratis adviesgesprek aanvragen over de mogelijkheden. Een persoonlijk advies kun je telefonisch aanvragen van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00-11.00 en 15.00-17.00 uur bij het Jellinek Expert Team op T 088 – 505 1220.

 

Versie: oktober 2018

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat