Kan ik zelf stoppen of minderen met blowen?

Om te stoppen of te minderen moet je je voorbereiden. Je voornemen heeft dan de meeste kans van slagen. Van belang zijn de volgende stappen:

  • Stel een doel: minderen of stoppen.
  • Neem een besluit wanneer je gaat minderen of stoppen.
  • Maak afspraken met jezelf over het minderen of stoppen en schrijf die op.
  • Noteer de voor- en nadelen van blowen.
  • Noteer een tijdje of je blowt en wanneer en waar je trek krijgt.
  • Noteer de situaties die riskant voor je zijn om toch te gaan blowen en schrijf op hoe je hierop op een andere manier op kunt reageren dan met blowen.
  • Bereid je voor op de nadelen van het minderen of stoppen.
  • Bereid je voor op het krijgen van verlangen of trek.
  • Houd moed en geef niet op.

Stel een doel

Schrijf op wat je wilt bereiken: stoppen of minderen. Als je wilt minderen schrijf dan ook op hoeveel je nog mag blowen. Bijvoorbeeld 1 dag per week 2 joints.

Neem een besluit

Vervolgens moet je een besluit nemen over wanneer je wilt minderen of stoppen. Dat kan volgende week zijn of over twee weken. Maak er een beetje een officieel besluit van. Schrijf het op in je agenda of schriftje. Kies een datum die niet te ver weg ligt. Niet verder dan 4 weken. Dat werkt het beste.

Maak afspraken met jezelf

Je kunt een aantal afspraken met jezelf maken die het makkelijker maken om het minderen of stoppen vol te houden, bijvoorbeeld: ik gooi alle wiet weg, ik vertel een goede vriend van me dat ik stop, ik ga niet meer naar de coffeeshop, plan met anderen een paar leuke dingen et cetera.

Noteer de voor- en nadelen van het blowen

Versterk je motivatie om te stoppen of te minderen. Je kunt je motivatie versterken door alle voor- en nadelen van het blowen eens op een rijtje te zetten.

Voordelen zijn bijvoorbeeld dat je je ontspannen voelt en dat het lekker is.

Nadelen zijn bijvoorbeeld dat je vindt dat je te weinig doet, niet optimaal functioneert, het veel geld kost en dat je conditie eronder lijdt.

Aan het stoppen of minderen zitten ook voor- en nadelen. Voordelen van minderen of stoppen zijn bijvoorbeeld: actiever, alerter, meer conditie, niet langer uitstellen van plannen en beter presteren op school of werk. Nadelen van minderen of stoppen zijn bijvoorbeeld: onrust, allerlei emoties, (tijdje) slechter slapen.

Noteer een tijdje hoeveel en wanneer je blowt

Dat kun je doen door het invullen van de weekkaart. Schrijf daarin elke avond op wanneer je die dag geblowd hebt, met wie je toen was en hoe je je toen voelde.

Na één of twee weken kun je naar twee dingen kijken:

Hoeveel heb ik nu eigenlijk geblowd? En is er een patroon in het blowen te ontdekken? Een patroon is bijvoorbeeld dat je altijd blowt als je je verveelt, als je zenuwachtig bent of als je onder vrienden bent. Zo’n patroon heet een riskante situatie. Als je in een dergelijke situatie komt is de kans groot dat je gaat blowen.

Noteer de riskante situaties

Schrijf meteen op hoe je op die situaties wilt reageren en bedenk alternatieven voor riskante situaties. Wat kun je anders doen dan gaan blowen? Je weet bijvoorbeeld dat iedere keer als je iets goed hebt gedaan op je werk, je gaat blowen. Het iets goed doen, het vinden dat je een beloning verdiend hebt, is dan een riskante situatie. De neiging om dan te gaan blowen is groot. Bedenk alternatieven voor deze situatie. Hoe kun je jezelf op een andere manier belonen dan met blowen? Geef jezelf bijvoorbeeld een groot cadeau.

Een andere riskante situatie kan ook een avondje uit zijn. In het begin kun je dergelijke riskant situaties ook vermijden om het jezelf niet al te moeilijk te maken. Later moet je ermee leren omgaan.

Bereid je voor op de nadelen van het stoppen of minderen

Bereid je voor op de nadelen van het stoppen of minderen. Heb je veel geblowd dan kun je last krijgen van onthoudingsverschijnselen zoals: onrust, zweten, hoofdpijn, problemen met inslapen en trillen. Er is niet echt een recept om met deze verschijnselen om te gaan. Wat kan helpen is veel lichaamsbeweging. Probeer te sporten. Ook helpt het om dingen te doen om te ontspannen. Je zult even door de zure appel heen moeten bijten. Bedenk dat de verschijnselen na verloop van tijd vanzelf minder worden.

Als je stopt komen soms allerlei problemen die je een tijdlang weg geblowd hebt op je af. Weet dat alle problemen die je onrustig maken niet in een keer opgelost hoeven te worden. Alles op zijn tijd. Pak eerst het ene probleem aan en zet het andere nog even in de ijskast.

Bereid je voor op het krijgen van trek

Bedenk ook wat je moet doen als je enorme trek krijgt. Dat kan zijn het bellen van een vriend, maar ook gaan hardlopen, een douche nemen of een film kijken. Trek kan zo maar opkomen. Het komt op, bereikt zijn hoogste punt en ebt weer weg. In het begin heb je vaker trek dan na enkele weken. Hoe langer je het volhoudt, des te meer de trek afneemt.

Het kan ook zijn dat de trek versterkt wordt door het niet meer roken van tabak. Bedenk je dus goed als je trek hebt waar dat door komt. Ook de trek van het roken van tabak gaat weg.

Geef de moed niet op

Als je na stoppen toch weer en keer gaat blowen, geef dan de moed niet op. Ga na in welke situatie je weer ging blowen en bedenk hoe je een volgende keer anders kunt reageren. Niet gaan blowen, maar iets anders doen.

Deze stappen kun je doorlopen met behulp van het zelfhulpprogramma dat op deze site staat. Uiteraard kun je je ook voor een behandeling bij de Jellinek aanmelden.

Lukt het niet…

Wil jij stoppen of minderen met wiet?

Heb jij de wens om te minderen of stoppen met wiet roken? Op deze pagina vertellen we je over de mogelijkheden die Jellinek biedt om je gebruik te veranderen.

Stoppen of minderen met wiet.

Jellinek biedt volwassenen een zelfhulpprogramma aan om te stoppen met blowen. Dit programma volg je online, zelfstandig, gratis en anoniem. Voor veel mensen is dat een uitkomst, anderen willen graag meer hulp bij stoppen met wiet. Als je behoefte aan meer hulp kun jij je aanmelden voor behandeling.

Meld je aan voor de Zelfhulp Meld je aan voor Behandeling

De voordelen van stoppen met blowen

Stoppen met wiet levert voordelen op. Onder andere de kwaliteit van je slaap, je concentratievermogen en je motivatie worden beter. Bovendien houd je geld over voor andere dingen.

Het online zelfhulpprogramma om te stoppen met wiet

In het programma van de Zelfhulp ga je aan de slag met leesopdrachten, kijkopdrachten en maakopdrachten. Het programma beslaat zes weken en helpt je stapsgewijs met het stoppen of minderen met wiet. Dit kan via je mobiel of via je desktop. Een account aanmaken kan met je e-mailadres.

Wil je in behandeling voor het stoppen met wiet?

Meld je dan aan voor behandeling. Samen met een behandelaar bespreek je de behandeling die het beste bij jou past. Ook wordt er tijdens de behandeling besproken of je wilt minderen of helemaal wilt stoppen met wiet.

 

Versie: juli 2020