Vraag & Antwoord

Welke tips hebben jullie om te stoppen met roken?

Stoppen met roken is lastig. Hieronder 11 tips die je kunnen helpen.

Stoppen met roken levert onmiddellijk voordelen op:

11 TIPS OM TE STOPPEN

  1. Zet de redenen om te stoppen op een rij.
  2. Weet in welke situaties je het liefst rookt.
    Je moet deze situaties goed kennen (bijvoorbeeld na het eten) en vast een oplossing bedenken hoe je met die situatie om wilt gaan (bijvoorbeeld ik eet voortaan fruit na het eten).
  3. Bepaal je stopdag. Dat kan morgen zijn of volgende week of per 1 januari.
  4. Vertel je omgeving dat je gaat stoppen. Vertel het aan een paar vrienden. Eventueel stop je met iemand samen.
  5. Ruim alles op wat je aan roken herinnert.
  6. Stop radicaal, dat geeft het meeste kans op succes.
  7. Verander je eet- en drinkgewoonten. Drink veel water, eet veel vers fruit. Pas op voor gezelligheidsdrankjes als koffie, thee en alcohol. Het drinken van deze drankjes is vaak gekoppeld aan roken.
  8. Zorg voor voldoende lichamelijke ontspanning. Wandelen, zwemmen en fietsen.
  9. Beloon jezelf met het geld dat je uitspaart. Ga leuke dingen doen of geef jezelf iets. Stort het geld dat je uitspaart in een potje en koop er iets leuks van.
  10. Als je na gestopt te zijn er toch weer een opsteekt (terugval) geef de moed dan niet op. Ga na in welke situatie dat gebeurde en probeer te bedenken met welk ander (alternatief) gedrag je voortaan kunt reageren. Kom je de volgende keer wel door die situatie heen dan ben je alweer wat sterker geworden.
  11. Als het op eigen kracht niet lukt, probeer dan samen met een hulpverlener te stoppen.

 

Wat moet ik doen als ik verlang naar een sigaret?

Zin in roken is een van de eerste dingen die je merkt als je stopt met roken. Realiseer je dat zo’n moment maar enkele minuten duurt. Zit het uit. Het duurt niet zo lang. Je zult merken dat het opkomt, zijn hoogste punt bereikt en weer weg ebt. Als je pas gestopt bent heb je vaker zin in een sigaret dan na een paar weken. Na verloop van tijd krijg je steeds minder vaak zin. En op den duur is de zin helemaal weg. Bedenk in het begin dat de ”pijn van het niet toegeven aan de zin” maar enkele minuten duurt. Wees Sterk

Zelfhulp/behandeling en overige hulp

Op deze site staat een test waarmee je kunt nagaan of je aan tabak verslaafd bent.

Behalve bovengenoemde tips is er een zelfhulpprogramma dat je helpt om te stoppen met roken. Lukt het niet met bovenstaande tips of het zelfhulpprogramma neem dan contact op met Jellinek behandeling. Je kunt dan stoppen met behulp van een therapeut. Er zijn nog meer vormen van hulp. Klik hier voor een overzicht.

 

Versie: september 2016

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat