Vraag & Antwoord

Kan de alcoholindustrie leven van de matige drinker?

Als alle drinkers op een matige en verantwoorde manier zouden drinken zou de alcoholindustrie de helft van haar omzet verliezen (1). Het aandeel Heineken met een waarde van rond de €75 (januari 2016) zou dan met de helft verminderen.

Baumberg toonde aan dat in Engeland de verkoop van alcohol met de helft zou inzakken als iedereen zich zou houden aan de richtlijnen voor verantwoord alcoholgebruik (1).

De alcoholindustrie is in hoge mate afhankelijk van de grootgebruikers en de verslaafde drinkers. De alcoholindustrie doet er alles aan om dat beeld te voorkomen en legt er de nadruk op dat er slechts een kleine groep mensen bestaat die niet met het middel kan omgaan.

Maar de werkelijkheid is dat 30% van de mensen 80% van alle alcohol opdrinkt (2). Bepaald geen kleine groep dus.
Terras

Maatregelen

Daardoor wordt duidelijk waarom de alcohol industrie altijd een fel tegenstander is van maatregelen op het gebied van alcoholpreventie zoals prijsverhoging of beperking van verkooppunten. 

Accijnsverhoging

Accijnsverhogingen raken de matige drinkers nauwelijks maar degene die veel drinken wel. De accijns op een glas bier is € 0,09. Iemand die twee glazen drinkt zal van een accijnsverhoging niet veel merken maar iemand die veel drinkt voelt dat wel in zijn portemonnee.

Aangezien de veeldrinkers een grote groep vormen heeft een prijsverhoging meteen gevolgen voor de omzet. De alcoholindustrie is dus voor haar omzet en winst afhankelijk van de grootgebruikers en de verslaafde drinkers. 

Bronnen

  1. Baumberg, B. How will Alcohol sale in the UK be affected if drinkers follow governement guidelines. Alcohol and Alcoholism, 2009.
  2. Sheron, N. Presented at STAP conference, september 2010 

 

Versie: januari 2016

 

 

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat