Anderstaligen

Aanbod voor professionals werkzaam met vluchtelingen en statushouders

Werkt u met vluchtelingen en statushouders? Hier vindt u de informatie die wij in samenwerking met Sinaï Centrum voor u hebben ontwikkeld.

E-learning

Dit leertraject is ontwikkeld voor intermediairs en semi-professionals die vanuit hun beroep of vrijwilligerswerk betrokken zijn bij vluchtelingen en statushouders. In dit leertraject leer je om middelengebruik of psychische klachten bij vluchtelingen tijdig te herkennen, hoe je daar het gesprek over aangaat, en wat je daar verder mee kunt doen. Zo kan op tijd de juiste hulp worden geboden. Dit voorkomt verergering of het ontstaan van andere problemen.

De e-learning duurt 1,5 à 2 uur en is gratis te volgen.

De e-learning ”Vluchtelingen met psychische klachten en middelengebruik“ is hier beschikbaar.

Op de website van GGZ Ecadamy lees je hoe je toegang krijgt tot de leeromgeving om deze gratis e-module te kunnen volgen.

Voorlichtingsmateriaal

Ook vindt u hier voorlichtingsmateriaal voor vluchtelingen en statushouders. Dit is beschikbaar voor de Syrische, Eritrese en Afghaanse doelgroep en bestaat uit:

  • Een online animatievideo over psychische klachten en wat je daar aan kunt doen. Bekijk (met ondertiteling) in: Nederlands | Arabisch| Dari | Tigrinya
  • Een online interactief spel (beschikbaar in Arabisch/Tigrinya/Dari) over psychische klachten en middelengebruik. In het spel wordt aandacht besteed aan kennis over deze onderwerpen, eigen gedrag en sociale norm. Bekijk/speel het spel hier.

Heb je vragen over onze materialen voor vluchtelingen en statushouders? Stuur dan een mail naar  Elske van Putten.

Behandeling

Voor meer informatie over ons behandelaanbod, kijk hier: Behandeling – Jellinek

Weten hoe een aanmelding in z’n werk gaat? Bekijk dan: Aanmelden voor een behandeling – Jellinek

Tolkentelefoon

Spreekt je cliënt geen Nederlands of Engels? Ook dan kun je bij ons in behandeling. We werken dan met de tolkentelefoon. Deze wordt door de verzekering betaald.

Als je geen verblijfsvergunning hebt

Zit je in een procedure bij het COA en heb je een verblijfsstatus in aanvraag bij het COA? Dan ben je verzekerd. Je verzekeringsnummer staat op je COA-zorgpas.

Let op; als je een verblijfsvergunning krijgt dan vervalt je verzekering vanuit het COA. Je moet dan zelf een verzekering afsluiten.

Er is altijd een verwijzing nodig. Dit kan van een van de volgende erkende verwijzers zijn:

  • Huisarts;
  • Medisch Specialist, waaronder ook Arts voor Verstandelijk Gehandicapten;
  • Specialist Ouderengeneeskunde;
  • Bedrijfsarts;
  • SEH arts;
  • Straatdokter;
  • Regiebehandelaar van externe aanbieder.

Een behandeling voor mensen die illegaal in Nederland zijn is alleen mogelijk bij medisch noodzakelijke zorg. De intaker beslist of er sprake is van medisch noodzakelijke zorg. Als dat niet het geval is kunnen we je helaas niet helpen.

Als dat wel het geval is moet er soms tijdens de behandeling opnieuw bekeken worden of de situatie nog steeds medisch noodzakelijk is.

Ook hierbij is een verwijzing altijd noodzakelijk.

Woon je in Amsterdam? Dan kun je naar de Kruispost – Oudezijds100 gaan om een verwijzing naar Jellinek te ontvangen. Zodra je deze verwijzing hebt kun je naar de Centrale Aanmelding bellen via 020-590 4444 om een afspraak te maken voor een intake.

In deze video van Dokters van de Wereld wordt uitgelegd hoe je hulp kunt krijgen als je ongedocumenteerd en onverzekerd bent: How to visit the doctor when you have no medical insurence and papers in The Netherlands?

Onverzekerd

Als je onverzekerd bent kun je je aanmelden voor een behandeling bij Jellinek. Als er geen sprake is van een medisch noodzakelijke situatie dan wordt je gevraagd of je eerst een verzekering wilt afsluiten. Pas als de verzekering in ons systeem zichtbaar is kan er een intakegesprek plaatsvinden. Dit is een paar dagen nadat de verzekering is afgesloten.

Ook als er wel sprake is van medisch noodzakelijke zorg zul je alsnog later een verzekering moeten afsluiten.

Als je absoluut geen verzekering wilt afsluiten, dan kun je ook zelf de rekening betalen. Let wel; deze kosten kunnen behoorlijk oplopen! Hiervoor dien je een verklaring garantsteling betaling zorg te tekenen. Deze wordt opgenomen in je dossier.

Neem contact met ons op

Wij zijn op verschillende manieren bereikbaar voor vragen en/of advies:

Telefoon: De Jellinek Advieslijn is er voor mensen met vragen over zichzelf of over iemand in hun omgeving met betrekking tot alcohol, drugs, gokken, gamen of verslaving. Ook voor professionals die willen overleggen over een casus. Of als je als organisatie behoefte hebt aan een training of cursus of wanneer je wilt dat we meedenken met het beleid van de organisatie.

Bel de Jellinek Advieslijn op 088 – 505 1220, elke werkdag bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00 uur. Je laat je naam en vraag achter. Tussen 13.00 uur en 17.00 uur word je teruggebeld. Alleen beschikbaar in het Nederlands en Engels.

Mail: Ook kun je je vraag per mail stellen, en je wordt meestal binnen een week teruggemaild.

Chat: Liever direct contact via de chat? De chat is open op werkdagen van 13.00 – 17.00 uur

Informatie voor professionals

Heb je interesse in een training of cursus voor jouw team? Kijk hier: Beroepskrachten & professionals

Werk je in de eerstelijnszorg? Hier vind je relevante informatie voor jouw organisatie: Aanbod voor de eerstelijnszorg

Aanbod voor internationale studenten / studentenverenigingen

Trainingen: Je kan bij Jellinek terecht voor trainingen over alcohol, bijvoorbeeld de doorschenktraining en de Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA). Zie de pagina Cursusaanbod voor een overzicht van ons cursusaanbod voor professionals in de horeca.

Beleidsadvies: Jellinek is bereikbaar voor vragen van verenigingen over hun alcohol- en drugsbeleid. Maar ook bij zorgen om bijvoorbeeld leden van de vereniging. Hier wordt vertrouwelijk mee omgegaan. Neem contact op via preventie@jellinek.nl.

Persoonlijk advies: Het is mogelijk om een gratis adviesgesprek te krijgen bij Jellinek Preventie. Ook als er na dit gesprek meer behoefte is aan hulp kunnen we een moti-4 traject aanbieden. Dit bestaat uit 4 gesprekken met een preventiewerker waarin we ingaan op het probleem, kennis vergroten over het middel en de effecten en risico’s, en meer inzicht vergaren in jouw eigen gebruik en risicosituaties. Een moti-4 begint altijd met een adviesgesprek. Aanmelden kan via adviesgesprekken@jellinek.nl of via 088 – 505 1220.

Voor meer informatie over ons aanbod voor internationale studenten zie deze pagina: Students & substance use

Aanbod voor toeristen

Voorlichtingsmateriaal voor toeristen vind je hier: Information for tourists

Informatie over horecatrainingen vind je hier Horeca & uitgaan