Vraag & Antwoord

Welke afspraken kan ik met mijzelf maken om minder te drinken?

Als u geen controle meer hebt over uw drinken is het verstandig om hulp te zoeken. Als u dit niet wil kunt u proberen een aantal afspraken met uzelf te maken met het doel uw drinken onder controle te houden. Zo kunt u bijvoorbeeld afspreken bepaalde personen of plekken te vermijden. Ook kunt u met uzelf afspreken om, als u dreigt aan drank toe te geven, meteen iets anders te gaan doen bijvoorbeeld een ontspanningsoefening of een eind fietsen.

Er zijn 4 soorten afspraken die je met jezelf kunt maken:

1. Vermijd bepaalde personen of plaatsen

U kunt met uzelf afspreken dat u bepaalde personen even niet wil zien. Ook kunt u afspreken dat u een tijdlang niet naar uw favoriete café gaat. Of u doet alle alcohol die u in huis heeft weg. Heeft u binnenkort een etentje en denkt u dat u het niet aan kunt, dan kunt u overwegen om een keer niet te gaan. Natuurlijk kunt u niet eindeloos personen en plaatsen blijven vermijden maar in het begin kan het raadzaam zijn.

2. Verzin alternatieven voor alcohol

U kunt met uzelf afspreken dat als u de neiging krijgt om te gaan drinken, u meteen iets anders gaat doen. U spreekt bijvoorbeeld af dat u dan een paar glazen spa gaat drinken of dat u een vriend belt. Er zijn vele alternatieven te bedenken: bijvoorbeeld fietsen, ontspanningsoefeningen doen, etc.

Extra moeilijk wordt het wanneer u in een café ineens drank aangeboden krijgt. Ook voor deze situatie kunt u nu al een afspraak met uzelf maken. U kunt met uzelf afspreken dat u dan op een krachtige, niet mis te verstane manier nee zegt en meteen een alternatief noemt. Dus: NEE, een tonic graag.

3. Verzin beloningen

U kunt het ‘niet-drinken’ voor uzelf aantrekkelijker maken door uzelf te belonen. Wat kunt u bijvoorbeeld allemaal met het geld doen dat u heeft uitgespaard. Koop een nieuwe trui, ga een keer naar een dure kapper, koop een CD of iets voor uw hobby wat normaal gesproken veel te duur zou zijn.

4. Verzin alternatieve beloningen

Tenslotte kunt u met uzelf afspreken bepaalde taken te gaan verrichten als het u niet lukt om minder te drinken. Probeer iets te bedenken dat u vervelend vindt, maar toch nuttig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doen van huishoudelijk werk, de auto wassen, een klusje voor anderen of maak geld over aan een goed doel.

Werkt het niet, dan kunt u eens overwegen om het gratis programma de Online Zelfhulp Alcohol te volgen. Heeft u meer hulp nodig, dan kunt u zich hier aanmelden voor een intake.

 

Versie: juni 2018

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat