Vraag & Antwoord

Wat zijn ontwenningsverschijnselen / onthoudingsverschijnselen?

Ontwenningsverschijnselen zijn onder te verdelen in twee categorieën: lichamelijke en geestelijke ontwenningsverschijnselen.

Onder lichamelijke ontwenningsverschijnselen verstaan we klachten als:

Lichamelijke ontwenningsverschijnselen komen vooral voor bij het stoppen met alcohol en roken. De klachten die je kunt hebben zijn in de meeste gevallen onschuldig en gaan bovendien vanzelf over. De eerste dagen zijn de ontwenningsverschijnselen het meest vervelend. Na 3 tot 7 dagen ben je ervan af. Maak je je zorgen, bezoek dan altijd een huisarts. Deze kan je bijvoorbeeld helpen met het onderdrukken van de ontwenningsverschijnselen door medicatie voor te schrijven, die specifiek daarvoor bedoeld is.

Onder geestelijke ontwenningsverschijnselen verstaan we klachten als:

Deze klachten kunnen wat langer aanhouden. Het is belangrijk je te realiseren dat deze klachten veroorzaakt worden doordat je geest gewend is geraakt aan het gebruik. Het moet zichzelf opnieuw aanleren om te gaan met de trek, somberheid of het moeilijk slapen nu je gestopt bent.

Het beste wat je hierbij kan doen is afleiding zoeken. Probeer jezelf nieuwe gewoonten aan te leren: douchen voor het slapengaan, een appel of kauwgompje eten in plaats van gebruiken, een vriend bellen als de trek hevig wordt, een ommetje lopen, etc. Bedenk iets dat bij je past. In het geval van trek geldt: van uitstel komt afstel. Zoek je afleiding dan zul je merken dat de trek vanzelf minder wordt.

Wellicht is het je al opgevallen dat sommige lichamelijke en geestelijke ontwenningsverschijnselen elkaar overlappen. Dat komt omdat je soms maar moeilijk kunt bepalen of een klacht lichamelijk is of tussen je oren zit. Tril je omdat je onrustig bent, of zijn dit echt de lichamelijke ontwenningsverschijnselen?

Kun je moeilijk slapen omdat je ligt te piekeren, of is je lijf te druk bezig met ontgiften?

Probeer in alle gevallen te beseffen dat het tijdelijk is, en dat het overgaat. Kun je niet slapen, draai je wekker dan om en neem je voor om vooral je lichaam te laten rusten, in plaats van dat je moet slapen. Zwetend wakker worden is niet prettig, maar ook niet gevaarlijk. Wees mild en realiseer je dat het erbij hoort. Het gaat over! Hou vol!

 

Versie: juli 2017

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat