Vraag & Antwoord

Wat kan ik doen tegen onthoudingsverschijnselen bij stoppen met wiet?

Heb je veel geblowd, dan kun je bij minderen of stoppen last krijgen van onthoudingsverschijnselen zoals: slecht slapen, zweten, onrust, prikkelbaarheid en angst. Ook kun je last krijgen van maagklachten.

De verschijnselen beginnen na 1 tot 3 dagen en kunnen 4 tot 14 dagen duren. 

Hoe ga ik ermee om?

Er is niet echt een recept om met deze verschijnselen om te gaan. Wat kan helpen is veel lichaamsbeweging. Probeer te sporten. Ook helpt het om te ontspannen met bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen. Eventueel koop je bij de drogist een middel wat ontspant: valeriaan bijvoorbeeld.

Het helpt ook om je voor bereiden op die vervelende verschijnselen: weet dat het komt maar weet ook dat het weer overgaat. Je zult even door de zure appel heen moeten bijten. 

Weggeblowde problemen

Als je stopt komen soms allerlei problemen die je een tijdlang weggeblowd hebt op je af. Weet dat alle problemen die je onrustig maken niet in een keer opgelost hoeven te worden. Alles op zijn tijd. Pak eerst het ene probleem aan en zet de andere problemen nog even in de ijskast. 

Voorkom verlies van motivatie

Doordat je je naar voelt kan het gebeuren dat je de motivatie verliest en toch weer begint met blowen. Om dit te voorkomen kun je ervoor zorgen dat het stoppen of minderen ook een aantal positieve gevolgen met zich mee brengt. Je kunt dit doen door jezelf te belonen voor je inspanningen. Maak de beloning zo aantrekkelijk mogelijk voor jezelf, maar kies wel iets dat haalbaar is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende beloningen:

 

Versie: september 2017

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat