Deel jouw ervaring

Jellinek
dé expert op het gebied van verslavingszorg

Wat kan ik doen tegen ontwenningsverschijnselen bij stoppen met cannabis?

Heb je veel geblowd, dan kan je bij minderen of stoppen last krijgen van onthoudingsverschijnselen zoals: slecht slapen, zweten, onrust, prikkelbaarheid en angst. Ook kan je last krijgen van maagklachten.

De verschijnselen beginnen na 1 tot 3 dagen en duren meestal maximaal 1 tot 2 weken. 

Hoe ga ik ermee om?

Er is niet echt een recept om met deze verschijnselen om te gaan. Probeer vooral gezond te leven, dus veel sporten, goed slapen en gezond eten en drinken. Ook helpt het om te ontspannen met bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen. Eventueel koop je bij de drogist een middel wat ontspant: valeriaan bijvoorbeeld.

Je kan je zelf ook proberen af te leiden in deze periode. Ga wat vaker langs familie of doe wat leuks. Het helpt ook om je voor bereiden op die vervelende verschijnselen: weet dat het komt maar weet ook dat het weer overgaat. Je zult even door de zure appel heen moeten bijten. 

Weg geblowde problemen

Als je stopt komen soms allerlei problemen die je een tijdlang weg geblowd hebt op je af. Weet dat alle problemen die je onrustig maken niet in een keer opgelost hoeven te worden. Alles op zijn tijd. Pak eerst het ene probleem aan en zet de andere problemen nog even in de ijskast. 

Voorkom verlies van motivatie

Doordat je je naar voelt kan het gebeuren dat je de motivatie verliest en toch weer begint met blowen. Om dit te voorkomen kan je ervoor zorgen dat het stoppen of minderen ook een aantal positieve gevolgen met zich mee brengt. Je kan dit doen door jezelf te belonen voor je inspanningen. Maak de beloning zo aantrekkelijk mogelijk voor jezelf, maar kies wel iets dat haalbaar is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende beloningen:

  • Geef jezelf een cadeau.
  • Trakteer jezelf op een avondje uit, zoals de film, het theater of een bezoek aan een kennis.
  • Zeg positieve dingen tegen jezelf, zoals: ik ben de goede weg in geslagen; ik mag best trots zijn op mezelf; zie je wel dat ik het kan.
  • Ken jezelf positieve eigenschappen toe, zoals: zie je wel dat ik doorzettingsvermogen heb; ik heb mezelf onder controle; ik ben de baas over het blowen.

 

Versie: juli 2020

ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2020 Jellinek - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Arkin