Wat is de geschiedenis van gamen?
Gamen is inmiddels uitgegroeid tot een markt met één van de grootste omzetten ter wereld. Het is begonnen met de ontwikkeling van de eerste computers. Hierdoor ontstond de mogelijkheid objecten digitaal te visualiseren. Hieruit ontstonden de eerste arcade spellen in 1966. Deze spellen konden voor een kwartje gespeeld worden op grote apparaten die in cafés en speelhallen stonden.
De eerste echte videoconsole was de Atari. Dit werd een groot succes, mede door het enorm populaire spelletje Pong. Vanuit hier is de ontwikkeling van games enorm hard gegaan. Games worden tegenwoordig gespeeld op consoles (PlayStation, Xbox, Wii, etc.), telefoons/tablets of op de pc.
Ook gamification is in opkomst. Gamification is het gebruiken van spelprincipes en speltechnieken in een context die geen spel is. Je kan denken aan praktische toepassingen zoals navigatie-apps, social media, wetenschap, maar ook bijvoorbeeld een trap in een winkelcentrum die geluiden maakt om het gebruik van een trap te bevorderen in plaats van de roltrap.
Er zijn ook serious games. Dat zijn spellen waarbij je iets leert. Het spelelement versterkt dan het leeraspect.
Versie: november 2020