Vraag & Antwoord

Waarom slaap ik slecht met cannabis?

Cannabis beïnvloedt de REM-slaap. Tijdens deze REM-slaap verwerk je gebeurtenissen van de voorgaande dag. Dit is erg belangrijk voor het vormen van herinneringen. Het kan dus lijken alsof je met cannabis beter slaapt maar eigenlijk slaap je alleen maar minder efficiënt. Het is aan jezelf om de afweging te maken waar je meer last van hebt, het langer wakker liggen of het minder efficiënt slapen.

Het roken van een andere soort wiet zal dit waarschijnlijk niet oplossen. Je kan dan beter kijken naar andere oplossingen. Bekijk bijvoorbeeld de volgende tips:

  • Ga op geregelde tijden naar bed.
  • Sta ‘s ochtends op een vast tijdstip op ook al heb je te weinig geslapen.
  • Vermijd dutjes 3 uur voor het slapen gaan.
  • Zorg voor het slapen gaan voor ontspanning.
  • Eet niet te laat of teveel.
  • Drink ‘s avonds geen koffie, thee of cola en rook niet.
  • Gebruik alcohol niet als slaapmutsje.
  • Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging. Dit heeft een goede invloed op stress. Vermijd intensieve lichaamsbeweging vlak voor het slapen gaan.
  • Kijk geen TV op de slaapkamer.
  • Zorg voor een goed matras en hoofdkussen.
  • Draai de wekker om.

Versie: mei 2019

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat