Hoe werkt de Postcodeloterij?

De Postcode loterij kent dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse prijzen. In 2015 bedroeg de omzet €655 miljoen (1). Van deze €655 miljoen gaat:

  • 30% naar prijzen (196,5 miljoen)
  • 20% naar organisatiekosten (131 miljoen)
  • 50% naar goede doelen (327,5 miljoen)

De Postcodeloterij bepaalt zelf welke goede doelen in aanmerking komen voor steun. Dit zijn vooral goede doelen die te maken hebben met ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten, natuur en milieu en welzijn.

HET LOTNUMMER

Een lot inclusief StraatprijsVerdubbelaar kost €13. Een lot zonder StraatprijsVerdubbelaar kost €11,75. Elk lot bestaat uit vier cijfers, twee letters (de postcode) en een getal tussen 0 en 499. Dit getal maakt de postcode uniek. Per postcode worden maximaal 499 loten uitgegeven. Meestal wordt mee gespeeld onder eigen postcode.

KOPEN VAN LOTEN

Het kopen van loten gaat via brief, telefoon of internet. Met het kopen van een lot wordt een machtiging gegeven om maandelijks een bedrag van een rekening af te trekken. Loten zijn dus niet te koop via winkels. De Postcode Loterij heeft diverse TV programma’s zoals Miljoenenjacht waar veel geld te verdienen valt. Ook programma’s als ‘Koffietijd’, ‘Miljoenenjacht’, ‘Bestemming…’, ‘Eén tegen 100’ en ‘RTL Live’ werken samen met de Postcodeloterij. Deze programma’s geven voorlichting over de goede doelen maar dienen ook als reclame voor de Postcodeloterij.

PRIJZEN

Er zijn in de Postcodeloterij verschillende prijzen te winnen. Over prijzen boven de €449 moet 29% kansspelbelasting betaald worden.

  • Buurt Ton. Elke zaterdag valt de Buurt Ton. Een postcode wint dan met elkaar een ton; €100.000.
  • Elke zondag valt de Straatprijs. Als je meespeelt met de Straatprijsverdubbelaar is de prijs €25.000, per lot. Bovendien wordt onder de winnende deelnemers een auto verloot.
  • Elke werkdag wint een hele postcode €1.000 per lot.
  • De wijkprijs. Elke maand wint een hele wijk een dergelijke prijs. Dat kan een bloemprijs of een ijsprijs zijn.
  • De Gouden Kofferprijs. In het televisie programma Miljoenenjacht dat 10 keer per jaar wordt uitgezonden, wordt het Gouden Koffer Spel gespeeld. De finalist kan €5 miljoen winnen. Mensen in het land spelen ook mee en kunnen dezelfde prijs winnen als de finalist.
  • De PostcodeKanjer. 3 keer per jaar valt de PostcodeKanjer. Deze prijs bedraagt vele miljoenen De prijzen worden verdeeld onder de deelnemers met dezelfde postcode bijvoorbeeld 1015RX en alle deelnemers met dezelfde wijkcode in dit voorbeeld 1015.

UITKERINGSPERCENTAGE/WINSTKANS

Het uitkeringspercentage van de postcodeloterij is 30%. Dat betekent dat van iedere euro die je in de postcodeloterij steekt gemiddeld 0,30 cent terugkrijgt. In totaal keert de loterij ongeveer zo’n 200 euro miljoen uit. De loterij kent echter een aantal zeer grote prijzen die door een heel beperkt aantal mensen gewonnen wordt. De kanjers nemen alleen al bijna 90 miljoen euro voor hun rekening. Dat betekent dat voor 99,9999% van de spelers slechts de helft aan prijzen overblijft en voor hun het uitkeringspercentage slechts 14,5% bedraagt. Van elke euro krijg een speler dus in feite niet meer €0,145 cent terug.

BELASTING

In feite is het uitkeringspercentage nog lager omdat over prijzen boven de €449 29% kansspelbelasting wordt ingehouden.

REDENEN OM MEE TE DOEN

De Universiteit van Tilburg heeft onderzocht waarom mensen mee spelen. Bij de postcode loterij komt een speler er altijd achter dat hij had kunnen winnen. Angst spijt te zullen krijgen dat hij dan geen lot had gekocht is een belangrijke reden om mee te spelen. Ook Het idee dat alle buren rijk zijn behalve jij, voelt onprettig. In reclames speelt de postcode loterij hier op in (2).

Op de website van de postcodeloterij wordt voor de verschillende spelletjes de kans op een prijs weergegeven. Een prijs is echter pas een prijs als je meer krijgt dan de inleg. Op die manier worden de kansen echter niet weergegeven.

Bronnen

  1. Marktscan landgebonden kansspelen 2015, Kansspelautoriteit (2016)
  2. Zeelenberg, M. 2004. Consequences of regret aversion in real life. Organizational behavior and human decision procecesses.

 

Versie: juni 2017