Op het gebied van voorlichting en bewustwording valt nog enorme winst te behalen. Overmatig gebruik van alcohol, tabak andere drugs, gokken en gamen zijn omgeven door ontkenning, bagatellisering, taboe en schaamte. Door in te zetten op voorlichting kunnen veel kennishiaten en misvattingen over de risico’s en over het beschikbare preventieve en hulpaanbod weggenomen worden. Dit resulteert in beter geïnformeerde mensen en het helpt hen weloverwogen keuzes te maken met betrekking tot hun leestijl.
De informatie die we verspreiden is altijd gebaseerd op actuele wetenschappelijke kennis, de laatste trends en monitoringsgegevens waaronder (lokale) prevalentieonderzoeken en de via de testservices verkregen informatie over de drugsmarkt.
We ontwikkelen voorlichtingsmaterialen in verschillende talen en investeren in het steeds verder doorvoeren van het gebruik van begrijpelijke taal. De voorlichting en advisering worden uitgevoerd door middel van het verspreiden van folders, het opzetten van voorlichtingscampagnes, het geven van groepsvoorlichtingen, en het verspreiden van informatie via social media en de Jellinek website. Voor persoonlijker advies is er de mogelijkheid om te bellen, e-mailen en te chatten.
Voorlichting speelt een belangrijke rol in het vergroten van kennis over middelengebruik, bijvoorbeeld inzicht in de risico’s en de beschikbare hulp bij problemen. Het kan ook bijdragen aan het stellen van thema’s in het publieke of maatschappelijke debat en het creëren van draagvlak voor beleid.
Hoewel voorlichting en educatie op zichzelf geen gedragsverandering teweegbrengen, verhoogt het wel de kennis. Een integrale aanpak is nodig om gedragsverandering te bewerkstelligen. Voorlichting is effectiever wanneer het plaatsvindt via de omgeving, zoals scholen, ouders/opvoeders/naasten, en vrijetijdssettings.
Onder voorlichting en bewustwording vallen ook activiteiten die gericht zijn op die omgeving: denk aan ouders, opvoeders en andere naasten maar ook aan peers binnen de uitgaanssetting. Om de verschillende doelgroepen te bereiken, werken we zo veel mogelijk vindplaats gericht. Dit houdt in dat we ons aanbod zowel fysiek als online en via verschillende social mediakanalen aanbieden. Om de moeilijk bereikbare en kwetsbare doelgroepen te bereiken, wordt er samengewerkt met peerprojecten (vrijwilligers en ervaringsdeskundigen uit de eigen doelgroep).
Voorbeelden van interventies op dit gebied zijn onder andere Unity (gericht op uitgaanders), Ik Pas, Studenteninterventies, interventies binnen het onderwijs, en interventies voor naasten, zoals ‘Help mijn kind kan niet zonder!’. Dit is een cursus voor ouders waarvan kinderen problematisch drinken, gebruiken, gamen of gokken. Het biedt ouders handvatten om de veerkracht in het gezin te vergroten door opvoedingsvaardigheden te versterken en het gebruik terug te dringen.