Vraag & Antwoord

Kan ik zelf stoppen met gebruik van cocaïne?

Als je wilt stoppen of minderen met gebruik moet je je goed voorbereiden. Om je te motiveren kan het helpen de voor- en nadelen van gebruik op een rij te zetten. Verder is het verstandig een paar mensen in te lichten over het feit dat je wilt gaan stoppen of minderen.

Ook moet je nu vast afspreken wat je gaat doen wanneer je enorme zin in cocaïne krijgt. Verder moet je de situaties waarin je snel in de verleiding komt (bijvoorbeeld uitgaan) goed aankunnen. Je moet nu al weten hoe je straks op dergelijke riskante situaties zult reageren.

Stoppen kan door de volgende stappen:

Inventariseer de voor- en nadelen

Inventariseer wat voor jou prettig is aan het gebruik van cocaïne, wat het je oplevert. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je even geen zorgen aan je hoofd hebt, meer zelfvertrouwen hebt, je je vrijer voelt met anderen of dat je langer door kunt gaan met feesten en drinken.

Inventariseer ook de nadelen. Bijvoorbeeld dat je teveel geld uitgeeft, dat je je de volgende dagen slecht voelt, je ontevreden bent over jezelf, je je schaamt etc.

Dit zelfde kun je ook doen met je verwachtingen over het stoppen met gebruik. Wat denk je dat je verliest als je stopt, waar ben je bang voor (bijvoorbeeld bepaalde mensen kwijtraken, uitgaan wordt ‘saai’?). Wat denk je dat de voordelen van stoppen zijn, wat zal het je opleveren?

Neem een beslissing om te minderen of te stoppen

Spreek een datum af met jezelf wanneer je begint met stoppen en hoe lang je dat gaat volhouden.

Maak een aantal afspraken met jezelf en schrijf deze op

Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je even niet met dezelfde mensen uitgaat of dat je bepaalde gelegenheden even mijdt. Bedenk een programma voor het weekend. Ook kun je met jezelf afspreken elke dag even naar de nadelen van gebruik te kijken. Je kunt ook afspreken dat je een goede vriend inlicht en hem belt wanneer je het moeilijk hebt

Houd een tijdje bij hoeveel je gebruikt

Dat kun je doen door het invullen van de Maandkaart Cocaïne  Schrijf daarin op wanneer je gebruikt hebt, met wie je toen was en hoe je je toen voelde. Na een aantal weken kun je naar twee dingen kijken:

Bereid je voor op trek

Bedenk wat je kunt doen als je trek krijgt. Bedenk vooraf zoveel mogelijk alternatieven. Dit kunnen kleine dingen zijn zoals gaan douchen, hardlopen etc. Misschien kun je iemand bellen.

Bereid je voor op riskante situaties

Wat zijn riskante situaties? Bedenk wat voor jou riskante situaties/gevoelens/gedachten zijn waardoor het gevaar van gebruik groter wordt (bijvoorbeeld ‘ nog 1 keertje’, of niet alleen willen zijn of met veel geld in je zak in de stad zijn, etc). Bedenk voor deze situaties alternatieven voor het gebruik.

Steun met een online anoniem zelfhulpprogramma

Op deze site kun je een zelfhulpprogramma volgen om met je cocaïne gebruik te minderen of te stoppen. Het programma helpt je om in 6 weken te minderen of te stoppen.

Mocht je merken dat het op deze manier niet lukt of heb je nog vragen over deze aanpak, dan kun je naar het spreekuur van een verslavingszorginstelling in jouw regio gaan of kun je je bij Jellinek aanmelden. Aanmelden kan telefonisch en via internet.

 

Versie: september 2015

Terug naar overzicht

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 11.00 uur / 15.00-17.00

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur

Chat