Is gamen, bijv. het spel World of Warcraft, verslavend?

In Nederland zijn er naar schatting 1 miljoen mensen die gamen. 2% ofwel 20.000 mensen zijn verslaafd (1). Slechts een klein deel zoekt hulp. In 2015 ging het om 537 mensen die hulp zochten voor problemen met internetgamen (2).

Verslaving kan ontstaan door iets te gebruiken of iets te doen (gamen, gokken) maar heeft ook te maken met de persoonlijkheid van de gebruiker en met zijn omgeving. Dit worden ook wel de drie M’s genoemd: middel, mens en maatschappij (in het Engels: drugs, set en setting).

Mens: Persoonlijkheid

Volgens onderzoek kan gamen verslavend werken bij bepaalde jongeren. Eenzame jongeren, jongeren met weinig zelfvertrouwen en geringe sociale vaardigheden zijn vatbaarder voor game verslaving dan jongeren die deze eigenschappen niet hebben (1).

Ook in de hulpverlening zie je dat jongeren die zich met een gameverslaving melden veel andere problematiek hebben.

Middel: Type Spel: “World of Warcraft”

Games kunnen zo gemaakt zijn dat ze verslavend werken of dat het enorm veel tijd kost om het spel helemaal uit te spelen. Bij de game ”World of Warcraft” kun je eindeloos reizen door een enorm groot fantasie landschap, waarin je samen met anderen ten strijde trekt tegen het “kwaad”. Je kunt in het spel iedere keer een trapje hoger komen waarbij je bijvoorbeeld betere wapens krijgt. In totaal zijn er zo’n 70 niveaus. De volgende kenmerken van ”World of Warcraft” werken heel veel spelen of verslaving in de hand:

  • Onmiddellijke bevrediging van menselijke behoeften zoals sociaal contact, erkenning, status, prestige.
  • Mogelijkheid om te vluchten in virtuele wereld.
  • Competitie met jezelf en anderen. World of Warcraft heeft 70 niveaus.
  • Heel lang (minstens 400 uur) moeten spelen om het hoogste niveau te bereiken.
  • Noodzaak om met anderen samen te werken om het “kwaad” te verslaan.

Maatschappij: de omgeving van de gebruiker

Tenslotte kan de omgeving van de gamer ook nog een verslaving in de hand werken of juist tegengaan. Worden de problemen van de gamer op tijd opgemerkt? Hoe zijn de verhoudingen thuis? Zijn er voldoende mogelijkheden voor de gamer om zich op andere manieren te amuseren? Zijn er regels of wetten die de risico’s van het gamen kunnen inperken? (Zie ook de vraag: wat kun je aan preventie doen?). Is er voldoende voorlichting over problematisch gamen beschikbaar?

Ook positieve gevolgen

Gamen hoeft niet alleen negatief te zijn. Het is ook een spel waar plezier aan beleefd kan worden. Spelen waarbij je internationaal moet samenwerken met anderen kunnen ook nog eens goed zijn voor je talenkennis. Verder kan volgens de game-industrie, gamen goed zijn voor je reactiesnelheid, computerkennis en hand/oog coördinatie. Ook krijg je er doorzettingsvermogen van.

Toekomst

In de toekomst zullen de spellen alleen maar interessanter worden. Er zullen spellen komen in 3D waardoor het wegvluchten in een visuele wereld nog aantrekkelijker wordt. De mogelijkheden om in een spel een bepaald type te zijn of een bepaalde rol te vervullen zullen alleen maar uitgebreid worden. Verder kunnen er ook gokonderdelen aan de games toegevoegd worden. Hierdoor zal gameverslaving in de toekomst waarschijnlijk een groter probleem worden dan nu.

Behandeling

Wilt u in behandeling of informatie over behandelingen? Kijk dan bij Behandelingen.

Links

Klik hier voor de game test. Met deze test kun je nagaan of je riskant speelt.

Klik hier voor de weekkaart gamen. Met deze kaart kun je bijhouden uren je wilt gamen en in werkelijkheid gamet.

 

Bronnen

  1. Lemmens, J. Causes en Consequences of pathological gaming. Universiteit van Amsterdam november 2010
  2. IVZ Kerncijfers verslavingszorg 2015

 

Versie: december 2017