Deel jouw ervaring

Tips voor thuis studeren in coronatijd

Nu de universiteiten en bibliotheken gesloten zijn, zijn studenten gedwongen thuis te studeren. Een hele uitdaging want het vergt best wat discipline. Bovendien is je studentenhuis niet altijd de beste studeerplek en neemt deze periode veel onzekerheid en stress met zich mee. Daarom hierbij enkele tips om zo efficiënt mogelijk te studeren. In de fotoserie zie je ook direct hoe het wel én niet moet.

Planning

Waarschijnlijk een veel gehoorde tip, maar maak een planning! Dit biedt structuur en zorgt ervoor dat je je hoofd kan leegmaken. Gedachten over wat je allemaal nog moet doen spoken minder door je hoofd, want je hebt je planning die jou richting geeft. Let erop dat je planning concreet en realistisch is. Schrijf zo specifiek mogelijk op wat je wanneer gaat doen. Houd overzicht over je werkzaamheden en je planning, bijvoorbeeld met to-do lijstjes en een maximale tijd die je aan bepaalde zaken wilt besteden. Maak heldere keuzes in wat je wel en niet doet.

Het grote voordeel van thuiswerken is de mogelijkheid om je ideale werkritme te ontdekken. Zo kun je werken op de pieken van je productiviteit. Je kan een planning maken die bij je past: of je een ochtend- of avondmens bent, of iets daartussenin. Het kan voor jou ook handig zijn om te ontdekken wanneer je productiviteit piekt. Plan je studeermomenten eens in op verschillende dagdelen, en ga bij jezelf na hoe gefocust, gestrest en energiek je jezelf voelde op die momenten. Met kennis over jouw energiepeil en productiviteit op zak kan je jouw planning optimaliseren!

Het nadeel van thuiswerken is dat voordat je het weet je constant ‘aan’ staat, terwijl je daar niet productiever van wordt. Het is belangrijk om je grenzen te bewaken. Maak afspraken met jezelf over je werktijden en houd je daar ook aan. Onderneem ieder half uur iets waar je door ontspant. Sta even op en loop een rondje, hang de was op of geef je planten water. Je hebt die hersteltijd nodig.

Zorg daarnaast voor een goede werkruimte. Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd. oe de lamp aan, ga aan je bureau zitten en zet je telefoon even op stil.

Middelen

Het kan zijn dat de coronacrisis voor jou aardig wat stress met zich meebrengt waardoor je geneigd bent vaker of meer alcohol te drinken of wiet te gebruiken. Weet wat de invloed is van deze middelen op je concentratie en geheugen, zowel tijdens het studeren als de dag erna.

Studeren met een wijntje erbij omdat je thuis aan het studeren bent, is geen goed idee. Vooral als je geneigd bent nog een glas te nemen. Alcohol heeft een negatieve invloed op je vochtbalans en kan daarmee hoofdpijn veroorzaken. Dat wil je niet.

Wil je morgen aan de studie? Ook dan is het niet handig ‘s avonds te drinken. Alcohol heeft namelijk invloed op je REM-slaap. Daardoor worden dromen gestoord en wordt je minder uitgerust wakker wat weer je concentratie en geheugen beïnvloedt. Wanneer je veel drinkt kun je ook last krijgen van een kater, denk aan hoofdpijn en misselijkheid.

Van cannabis is aangetoond dat het je kortetermijngeheugen verstoort. Stel iemand legt je iets uit over het onderwerp dat je aan het leren bent, dan ben je het begin alweer vergeten. Dit effect verdwijnt drie tot vier uur naar inname. Ook beïnvloedt het je concentratie. Taken die veel aandacht vragen gaan minder goed en het is moeilijk om onderscheid te maken tussen belangrijke en onbelangrijke zaken. Ook verandert het tempo waarmee je informatie verwerkt. Dit effect kan ook de dagen na gebruik nog aanhouden. Middelengebruik en studeren gaan dus niet samen!

Sociaal contact

Afleiding en ontspanning is cruciaal om op de lange termijn productief te blijven. Laat het contact met je vrienden dus niet verwateren nu je thuis zit. Met allerlei apps zoals Skype en Zoom hoeven jullie elkaar niet te missen. Uitgekletst? Wat dacht je van een online pubquiz of een potje bingo? Ook is deze quarantainetijd het moment om je opa & oma of ander familielid op te bellen. De pauze in je planning is hier een perfect moment voor.

Misschien heb je al veel sociaal contact doordat je met huisgenoten woont, maar is dit voor jou eerder een afleidingsbron. Het is niet handig om te studeren tussen je huisgenoten die een dagje vrij zijn en genieten van een alcoholisch drankje.

Nu iedereen thuiswerkt is het van belang dat je goede afspraken maakt met je huisgenoten. Het kan zijn dat jullie tussendoor vaak een babbeltje maken, maar de ander helemaal geen afleiding wil als hij of zij aan het werk is. Ken je eigen voorkeuren en bespreek ze met elkaar. Wat ook werkt is om de agenda’s naast elkaar te leggen. Welke moment moet je je echt even concentreren? Wanneer kun je samen pauze houden?

Stress

Het coronavirus leidt tot spanning, stress, onzekerheid en angst. Wanneer je last hebt van stress heb je moeite je te concentreren en ben je snel afgeleid. Ook kun je moeite hebben om taken af te maken en last hebben van vergeetachtigheid. Ook kunnen een veranderde eetlust en slaapmoeilijkheden om de hoek komen kijken. Allemaal zaken die invloed hebben als je studeert.

Het verliezen van die structuur is een van de grote oorzaken voor het ontstaan van stress en angst deze periode. Maak een plan voor de dag, hiermee creëer je al overzicht en een gevoel van controle. Waar heb ik zelf nog grip op en hoe kan ik me aanpassen aan de coronacrisis? Je kan bijvoorbeeld beter op je voeding letten of wandelingen een plekje in je agenda geven. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden ook weer op, maar zorg bijvoorbeeld ook dat je op gezette tijden eet. Zo krijgen we een nieuwe vorm van regelmaat en voorspelbaarheid. Automatisch geeft dat een positief gevoel van controle, als de situatie voor een groot stuk oncontroleerbaar is.

Bij ingrijpende gebeurtenissen zoals deze is het goed om steun te zoeken en te praten over je situatie en gevoelens. Zoek je vrienden en familie daarom online op. Praten met vertrouwde mensen kan namelijk helpen om gevoelens van isolatie, angst of kwetsbaarheid te verminderen. Ook kun je online bij verschillende psychologen terecht.

Ontspan je lichaam en geest door rustig te ademen en bewust je spieren te ontspannen. Voor veel mensen helpt yoga, sport, wandelen, lezen of muziek luisteren om te ontspannen.

Tenslotte is het belangrijk om leuke dingen te blijven doen en ervan te genieten. Je kan een oude hobby nieuw leven inblazen of gaan puzzelen of tekenen. Zoek ritme en iets leuk om te doen ‘om jezelf even te vergeten’.

Gezondheid

Blijf in beweging: de sportschool is dicht, maar gelukkig bieden ze veelal online lessen aan. Ook op YouTube zijn tal van kanalen te vinden met sportvideo’s. Je kunt eventueel een springtouw, gewichtjes of yoga mat aanschaffen. Gelukkig laat het lenteweer het steeds vaker toe dat je een blokje om kunt maken. Houd daarbij wel voldoende afstand en ga niet in een groep op pad. Dit geldt natuurlijk ook voor hardlopen. Sporten is ook nog eens goed voor je mentale gezondheid doordat je endorfine, serotonine en dopamine aanmaakt. Neurotransmitters die bewezen werken tegen angst en depressie. Helaas word je van seks minder fit. Je gebruikt hierbij geen grote skeletspieren, zoals bij opdrukken. Dit is geen reden om niet te vrijen trouwens 🙂

Houd zoveel mogelijk je gebruikelijke eetpatroon aan. Nam je in de bibliotheek ook niet bij ieder kopje thee een koekje, doe dat dan thuis ook niet. Leg je studieboeken aan de kant tijdens de lunch want deze afleiding kan ervoor zorgen dat je meer eet. Probeer genoeg groente en fruit te eten, en beperk suikerhouden dranken en alcohol. Vraag je huisgenoten om samen te koken, dat is ook nog eens gezellig!

Zorg voor een kwalitatief goede slaap en een slaap van voldoende lengte. Te weinig slaap heeft direct gevolgen op je vermogen om je te kunnen focussen. Daarnaast ben je vergeetachtiger omdat slaap erg belangrijk is voor het opslaan van gebeurtenissen in je geheugen. Zorg voor een slaapritme en drink geen cafeïne tot zes uur voor de slaap. Ook alcohol en wiet kunnen een negatief effect op je slaap hebben.

Geef niet op!

Hoe vaker je het doet, hoe vanzelfsprekender het gaat worden. Als je nu toe niet of nauwelijks thuis werkte, kun je niet van jezelf verwachten dat het meteen perfect gaat. Hoe vaker je het doet, hoe vanzelfsprekender het wordt. Je moet proefondervindelijk ontdekken wat voor jou werkt en wat niet. Evalueer aan het eind van je dag wat goed ging in je thuiswerkproces. Misschien merkte je dat je was afgeleid of bepaalde taken uitstelde. Bedenk wat je de volgende keer anders gaat aanpakken. Accepteer dat je eerst even de weg moet vinden. Als het even in het honderd loopt, wees niet teleurgesteld in jezelf. We moeten nog wel even.

ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2020 Jellinek - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Arkin