array ( )

Informatie over alcohol & drugs

Risico’s verminderen

Soms, als de problemen ondraaglijk zijn en je hierdoor niet meer goed kan functioneren, kan het zin hebben om slaap- en kalmeringsmiddelen te slikken. Om de risico’s van het gebruik te verminderen moeten ze wel zo kort mogelijk gebruikt worden. Bij dagelijks gebruik van slaapmiddelen beginnen de effecten al na twee weken af te nemen, gebruik ze dus ook niet langer dan 2 weken. Bij dagelijks gebruik van kalmeringsmiddelen beginnen de effecten al na 8 weken af te nemen. Het risico bestaat dan dat u meer gaat nemen waardoor verslaving kan ontstaan.

Tips

Mocht gebruik noodzakelijk zijn, houdt u dan aan de volgende tips:

Tips slaapklachten

Allereerst is het belangrijk om niet te snel denken dat je slecht slaapt. De normale slaapduur varieert van 5 tot 10 uur. Ouderen hebben minder slaap nodig. Het is normaal dat je in het tweede deel van de nacht 2 tot 3 keer wakker wordt. Meestal herinner je je dat niet meer. Herinner je je het wel, dan denk je dat je slecht geslapen hebt. Je hebt pas een slaapprobleem als je er overdag last van hebt en je functioneren erdoor wordt belemmerd.

Tips spanningsklachten

Er zijn ook andere hulpverleningsmogelijkheden, zoals slaapcursussen of ontspanningsoefeningen.

 

 

 

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 17.00 uur

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur