array ( )

Informatie over alcohol & drugs

Risico’s gamen verminderen

Er zijn vier vormen om de risico’s van gamen te verminderen:

  1. Voorlichting over de risico’s
  2. Tijdig nagaan of je op een riskante manier gamet
  3. Afspraken maken over het aantal uur dat je gamet. je kunt hierbij gebruik maken van de Game Uren Kaart.
  4. Regels invoeren waaraan games moeten voldoen.

Voorlichting

Je kunt beginnende gamers wijzen op de risico’s. Je kunt ze laten nadenken over vragen als: hoe kun je het gamen leuk houden? Wanneer loopt volgens jou het gamen uit de hand?

Tijdig nagaan of je riskant gamet

Je kunt gamers stimuleren om tijdig na te gaan of ze riskant gamen. Dat kan met behulp van de test Test uw gamegedrag.

Maken van afspraken

De belangrijkste preventiemaatregel is het maken van afspraken (bijvoorbeeld tussen ouders en hun kind) over het aantal uren dat je gamet. Schrijf deze afspraak op en check of je je eraan kunt houden. Je kunt hierbij gebruik maken van de Weekkaart gamen. Wat redelijk is valt moeilijk te zeggen. Dat kan een uur, twee uur of twee en een half uur zijn.

Ook is het belangrijk dat je kritisch naar je gamegedrag kijkt. Houd eens een tijdje bij hoeveel uur je gamet. Raak je geïrriteerd als je niet kunt gamen? Gaat gamen ten koste van je nachtrust, sport of vrienden? Maakt iemand wel eens een negatieve opmerking over je gamen? Heel belangrijk is in ieder geval dat gamen niet ten koste mag gaan van slaap, sport, vrienden of je familie.

Als je je aan de volgende regels houdt kun je het gamen leuk houden:

  1. Bepaal van te voren hoeveel uur per dag je wilt gamen. Hoeveel uur dat mag zijn valt moeilijk te zeggen: 1 uur, 2 uur, 2,5 uur. Wordt het meer dan gaat het al snel ten koste van andere belangrijke dingen.
  2. Houd bij hoeveel uur je op een dag gamet. Dat kan met de weekkaart gamen.
  3. Maak afspraken over het aantal uren dat je mag gamen. Bijvoorbeeld 2 uur per dag. Gebruik ook hier de weekkaart gamen voor.
  4. Laat gamen niet ten koste gaan van andere dingen die belangrijk zijn in het leven zoals: nachtrust, werk, hobby’s en vrienden.
  5. Bedenk dat je een voorbeeld bent voor uw gezin. Blijf sociaal, doe ook eens wat samen. Als je bij thuiskomst meteen achter de computer kruipt en onbereikbaar bent voor iedereen, bent je niet echt gezellig bezig.
  6. Haal doelen met gamen overdag. Ga niet ‘s nachts afspreken met andere spelers om doelen te halen.
  7. Let op signalen van teveel gamen zoals: geïrriteerd zijn als je niet kunt spelen, vaak denken aan gamen en veel tijd kwijt zijn met gamen.
  8. Maak gamen niet te belangrijk.

Voordelen van stoppen of minderen met gamen of internetten

  1. Betere prestaties tijdens studie of op het werk.
  2. Meer ondernemen op gebied van sport en sociale contacten.
  3. Gevoelens van onrust, somberheid en soms ook agressie worden minder.
  4. Je wordt actiever en stelt minder uit.
  5. Verbeteren relatie of contact met familie en vrienden verbetert.
  6. Je bent socialer.

Overheidsmaatregelen

Op dit moment zijn er nog weinig regels die de risico’s van het gamen kunnen inperken. In China en Vietnam waar game verslaving ook voorkomt zijn er wel regels om het gamen te beperken. In het algemeen kun je aan de volgende regels denken:

Links

Klik hier om een indruk te krijgen van het spel.

Klik hier voor de game test. Met deze test kun je nagaan of je riskant speelt.

Bron

Lemmens, J. Causes en Consequences of pathological gaming. Universiteit van Amsterdam november 2010

 

Laatste versie: 22-06-2016

Sitemap

Jellinek Advieslijn

Informatie en advies over alcohol- en drugsgebruik
088 – 505 1220
ma t/m vr 09.00 tot 17.00 uur

Chat Alcohol & drugs
ma t/m vr 13.00 tot 17.00 uur