Informatie over gamen voor ouders

  1. Gamen: wat is het?
  2. Gamen: wat doet het?
  3. Gamen: hoe herken ik het?
  4. To game or not to game: video’s vanuit verschillende perspectieven
  5. Motieven
  6. Hoeveel jongeren gamen?
  7. Gamen: risico’s?
  8. Hoe de risico’s te verminderen
  9. Prijzen

1. Gamen: wat is het?

Gamen is een interactieve spelvorm tussen mens en computer. Er zijn vier verschillende soorten games die gespeeld worden. Lees hier meer over bij soorten games en prijzen. Ook kan er op verschillende manieren een game gespeeld worden. Spelers kunnen dit zelf tegen de computer doen, of tegen elkaar. Bekijk ook deze video’s voor meer uitleg over gamen.

Gamen en opvoeding

Terug naar top

2. Gamen: wat doet het?

Van gamen kun je in een roes raken. Je gaat zo op in de game dat je alles om je heen vergeet. Je wordt als het ware één met het spel. Het is de spanning in de game waar je op kickt. Daarnaast kun je na het gamen zo bezig zijn met het gamen dat je je niet meer kan concentreren op andere activiteiten zoals school of werk.

Terug naar top

3. Gamen: hoe herken ik het?

Hoe kun je veel-gamers herkennen?

  • De gamer besteedt heel veel tijd aan gamen.
  • Gamen gaat ten koste van de nachtrust.
  • Gamen gaat ten koste van school, (huis)werk, vrienden en hobby’s.
  • De gamer wordt agressief en geïrriteerd als er niet gegamed kan worden of als er beperkingen opgelegd worden.
  • De gamer denkt vaak aan gamen.
  • De gamer is ongezellig in huis.

Terug naar top

4. To game or not to game: video’s vanuit verschillende perspectieven

Gamers en niet-gamers hebben soms moeite om elkaar te begrijpen. Ouders snappen niet waarom een kind door wil gamen tijdens etenstijd. Een kind snapt niet waarom ouders daar een punt van maken. En binnen een relatie kan gamen tot irritatie leiden bij een niet-gamende partner. To game, or not to game laat een ochtend zien bij een gezin met twee gamers. Kruip in de huid van de gamers, partner en ouders om het verhaal compleet te krijgen. To game, or not to game bestaat uit 3 video’s van 5 à 6 minuten.

Leon is 15 en gamer. Gaat gamen vóór alles? Of zijn er toch belangrijkere dingen in het leven?

Rob gamet, Simone niet. Simone denkt soms dat Rob gamen belangrijker vindt dan haar. Hoe lossen zij dit op?

Peter en Anja hebben twee gamende zonen. Gamen zij te veel? Waar ligt de grens? Moeten zij ingrijpen?

Bron: Gameninfo.nl, Trimbos-instituut

Terug naar top

5. Motieven

Gamen wordt om verschillende redenen als plezierig ervaren:

  • Gamen is leuk.
  • Het voorziet in een aantal basale intrinsieke behoeften als competentie en autonomie (het kunnen deelnemen aan zelfgekozen activiteiten).
  • Gamen heeft positieve gevolgen: gamers kunnen zich beter voelen over zichzelf en meer zelfvertrouwen krijgen. Ze kunnen de tijd doden, grenzen verkennen, vrienden maken, met identiteiten experimenteren, kennis en vaardigheden verbeteren.
  • Met serious games wordt kennis overgebracht, vaardigheden getraind en attitudes beïnvloed.

Bron: Problematisch gamen: aanbevelingen voor preventie, Trimbos-insituut 2016

Terug naar top

6. Hoeveel jongeren gamen?

Het percentage leerlingen dat dagelijks gamet is in het basisonderwijs hoger dan in het voortgezet onderwijs (35 tegenover 27%). Ruim 7 procent van zowel de basisschoolleerlingen als de middelbare scholieren gamet 24 uur of meer per week. Zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs gamen jongens beduidend vaker dan meisjes: in het basisonderwijs gamet 12 procent van de jongens minstens 24 uur per week, tegenover 2 procent van de meisjes. In het voortgezet onderwijs is er een vergelijkbaar patroon: 14 procent onder de jongens tegenover 2 procent onder de meisjes gamet minstens 24 uur per week.

Bron: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), 2017

Terug naar top

7. Cijfers

Een op de drie (38%) jongeren op de basisschool gamet (bijna) dagelijks. Het is duidelijk iets wat meer door jongens gedaan wordt: 52% van de jongens gamet (bijna) dagelijks en 25% van de meisjes. Op het voortgezet onderwijs is dat wat lager. Daar neemt het percentage dat dagelijks gamet af als ze ouder worden. Van de 12-jarigen gamet 35% (bijna) dagelijks. Van de 16-jarigen is dat percentage 19%.

3% van de 12- t/m 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs gamet risicovol. Deze jongeren ervaren regelmatig problemen door het gamen.

Bron: Jeugd en riskant gedrag 2019, Trimbos-instituut.

Terug naar top

8. Gamen: risico’s?

  • Het gamen neemt teveel tijd in beslag waardoor je slechter contact hebt met vrienden en je ouders.
  • Je zit vaak langer achter de computer dan je oorspronkelijk van plan was.
  • Je denkt veel aan gamen waardoor je je niet meer kunt concentreren.
  • Lichamelijke gevolgen kunnen zijn: droge, vermoeide of geïrriteerde ogen, hoofdpijn, rugpijn, RSI, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging.
  • Teveel gamen kan zorgen dat je je verdrietig, boos of eenzaam gaat voelen omdat andere dingen slecht gaan.

Terug naar top

9. Hoe de risico’s te verminderen

Er zijn vier vormen om de risico’s van gamen te verminderen:

  1. Voorlichting over de risico’s.
  2. Tijdig nagaan of je op een riskante manier gamet.
  3. Afspraken maken over het aantal uur dat je gamet. Je kunt hierbij gebruik maken van de Weekkaart gamen.
  4. Regels invoeren waaraan games moeten voldoen.

Voorlichting

Je kunt beginnende gamers wijzen op de risico’s. Je kunt ze laten nadenken over vragen als: hoe kun je het gamen leuk houden? Wanneer loopt volgens jou het gamen uit de hand?

Tijdig nagaan of je riskant gamet

Je kunt gamers stimuleren om tijdig na te gaan of ze riskant gamen. Dat kan met behulp van de test Test jouw gamegedrag.

Maken van afspraken

De belangrijkste maatregel is het maken van afspraken (bijvoorbeeld tussen ouders en hun kind) over het aantal uren dat je gamet. Schrijf deze afspraak op en check of je je eraan kunt houden. Je kunt hierbij gebruik maken van de Weekkaart gamen. Wat redelijk is valt moeilijk te zeggen. Dat kan een uur, twee uur of twee en een half uur zijn.

Ook is het belangrijk dat je kritisch naar je gamegedrag kijkt. Houd eens een tijdje bij hoeveel uur je gamet. Raak je geïrriteerd als je niet kunt gamen? Gaat gamen ten koste van je nachtrust, sport of vrienden? Maakt iemand wel eens een negatieve opmerking over je gamen? Heel belangrijk is in ieder geval dat gamen niet ten koste mag gaan van slaap, sport, vrienden of je familie.

Als je je aan de volgende regels houdt kun je het gamen leuk houden:

  1. Bepaal van te voren hoeveel uur per dag je wilt gamen. Hoeveel uur dat mag zijn valt moeilijk te zeggen: 1 uur, 2 uur, 2,5 uur. Wordt het meer dan gaat het al snel ten koste van andere belangrijke dingen.
  2. Houd bij hoeveel uur je op een dag gamet. Dat kan met de weekkaart gamen.
  3. Maak afspraken over het aantal uren dat je mag gamen. Bijvoorbeeld 2 uur per dag. Gebruik ook hier de weekkaart gamen voor.
  4. Laat gamen niet ten koste gaan van andere dingen die belangrijk zijn in het leven zoals: nachtrust, werk, hobby’s en vrienden.
  5. Bedenk dat je een voorbeeld bent voor je gezin. Blijf sociaal, doe ook eens wat samen. Als je bij thuiskomst meteen achter de computer kruipt en onbereikbaar bent voor iedereen, bent je niet zo gezellig bezig.
  6. Haal doelen met gamen overdag. Ga niet ‘s nachts afspreken met andere spelers om doelen te halen.
  7. Let op signalen van teveel gamen zoals: geïrriteerd zijn als je niet kunt spelen, vaak denken aan gamen en veel tijd kwijt zijn met gamen.
  8. Maak gamen niet te belangrijk.

Voordelen van stoppen of minderen met gamen of internetten

  1. Betere prestaties tijdens studie of op het werk.
  2. Meer ondernemen op gebied van sport en sociale contacten.
  3. Gevoelens van onrust, somberheid en soms ook agressie worden minder.
  4. Je wordt actiever en stelt minder uit.
  5. Verbeteren relatie of contact met familie en vrienden verbetert.
  6. Je bent socialer.

Overheidsmaatregelen

Op dit moment zijn er nog weinig regels die de risico’s van het gamen kunnen inperken. In China en Vietnam waar game verslaving ook voorkomt zijn er wel regels om het gamen te beperken. In het algemeen kun je aan de volgende regels denken:

  • Verplichte waarschuwing. Op games zou een verplichte waarschuwing kunnen staan dat het spel verslavend kan werken. Games zouden ook verplicht kunnen worden om te informeren over de risico’s.
  • Feedback. Spellen zouden verplicht kunnen worden om feedback te geven over het aantal uren dat je speelt.
  • Spelonderbreking. In het spel zou ingebouwd kunnen worden dat het spel na 2 of 3 uur automatisch stopt. In China ligt in een wet vast dat ouders de mogelijkheid krijgen om een game op een computer te blokkeren.
  • Tijden dat gespeeld kan worden. In Vietnam kan na 20.00u ‘s avonds niet meer gespeeld worden. Pas om 8.00 uur in de ochtend kan weer gespeeld worden.

Lemmens, J. Causes en Consequences of pathological gaming. Universiteit van Amsterdam november 2010

Terug naar top

10. Prijzen

Prijzen kunnen variëren van gratis games op smartphones en op online websites, tot €100 voor een game op een PC of console. Nieuwe consoles kosten meestal rond de €400. Consoles hebben ook accessoires en controllers, wat ook weer extra geld kost.

  1. Problematisch gebruik van gamen en sociale media bij jongens en meisjes (Van Rooij & Schoenmakers, 2013. Data uit 2012).
  2. Het (mobiele) gebruik van social media en games door jongeren, Van Rooij en Schoenmakers 2013

Terug naar top

 

Versie: november 2020