5 vragen aan Anita, preventiewerker en Praktijkhuisartsondersteuner

Anita werkt als preventiewerker bij Jellinek en werkt als Praktijk Huisarts Ondersteuner (POH). Zij attendeert haar cliënten op het online aanbod van Jellinek. Welke feedback krijgt Anita over het online aanbod van Jellinek?

Vraag 1 : Op welke wijze maken jij en/of je cliënten gebruik van het online aanbod van Jellinek?
Tijdens mijn sessies geef ik psycho educatie. Dit betekent dat ik uitleg hoe middelen, gamen en gokken invloed hebben op je hersenen en je lichaam. Ik ga ook in op de voor- en nadelen en ik bespreek alternatieven met mijn cliënten. De Zelfhulp en Samen Nuchter hebben over het algemeen dezelfde oefeningen, maar dan zonder begeleiding van een professional. Je kan er dus zelf mee aan de slag gaan. De programma’s kunnen ook als ondersteuning dienen van het proces wat ik met mijn client heb. Bijvoorbeeld dat het prettig voor de client is dat situaties zijn uitgeschreven en dat informatie over middelen, verslaving of ontspanningsoefeningen nog een keer worden weergegeven.

Vraag 2: Wat is jouw ervaring met programma Samen Nuchter?
Ik weet zelf wat het programma inhoudt en ik maak cliënten en andere professionals bewust van het bestaan van Samen Nuchter. Naasten leggen de verantwoordelijkheid vaak neer bij de gebruiker. Met Samen Nuchter begrijp je hoe conditionering werkt en welke afspraken je samen kan maken. Zeker voor de thuissituatie kan het voor meer begrip zorgen. Ook als naaste kan je actie ondernemen. Daar helpt Samen Nuchter bij. Naasten spelen onbewust ook een rol in risicovolle momenten voor gebruik en gedrag. Als naasten daar bewust van worden kunnen er ook andere beslissingen genomen worden. Samen Nuchter biedt deze inzichten.

Vraag 3: Op welk moment verwijs je door naar Samen Nuchter?
Ik krijg als POH’ers natuurlijk verschillende klachten, maar als het gaat een naaste dan geef ik in onze gesprekken hier begeleiding in en ik verwijs door naar Samen Nuchter en/of het aanbod Sterk Ernaast van Jellinek. Mijn gesprekken en het online aanbod kunnen tegelijkertijd zinvol zijn voor een cliënt.

Vraag 4: Welke tips zou je willen geven aan naasten als het gaat om online hulp?
Maak er gebruik van. Wat je typt kun je bewaren en opslaan, dat wordt vaak als prettig ervaren. Je kan de tips die je krijgt dan nog eens terug lezen. En ook is het fijn dat je een ervaring die je zelf hebt omschreven nog eens terug kan lezen.

Vraag 5: Wat zijn volgens jou belangrijke voorwaarden voor online aanbod?
Toegankelijkheid van het online aanbod is belangrijk, bijvoorbeeld op je mobiele telefoon. Het is belangrijk dat het praktisch blijft en dat het makkelijker toegankelijk is. Denk bijvoorbeeld aan de online chat van Jellinek. Met een klik op de knop heb je contact en kun je online advies krijgen. Ook vanuit de chat kan er doorverwezen worden naar andere hulp en ook deze gesprekken kunnen de cliënten opslaan.