4 dagen geleden gestopt met alcohol - mijn ervaring

Vertel hier de leuke of vervelende ervaringen met alcohol die je zelf hebt, stel een vraag aan andere forumbezoekers, deel je tips en adviezen met anderen.

4 dagen geleden gestopt met alcohol - mijn ervaring

Berichtdoor eddy1973 » do 25 feb, 2010 02:06

Afgelopen 5 jaren heb ik gemiddeld iets meer dan 1 liter bier per dag (elke dag) gedronken en het begon voor mijn gevoel te veranderen van gewenning richting verslaving.

Ik ben dan ook 4 dagen geleden gestopt met de alcohol en de eerste nacht slapen ging eigenlijk niet zo heel erg goed, maar de 2de nacht sliep ik binnen de 5 minuten.
Nu een paar nachten verder, voel ik me nog steeds heel klein beetje onwenning, maar wel vol met veel meer energie.
Ik heb een eigen eenmanszaak waarvoor ik veel technische dingen moet uitzoeken en op het moment dat ik een biertje begon te drinken (meestal 21-22 uur) liep mijn productiviteit heel erg terug.

Als ik 2 halve liters bier had gedronken, was ik de volgende dag heel fit.
Soms liep dat weleens uit richting de 4-5 halve liters en was ik de volgende dag een beetje van slag, kleine kater zal ik het maar noemen.

Nu ik ben gestopt, blijf ik gewoon doorwerken, echter weet wel dat ik het laatste half uur voordat ik ga slapen iets anders moet doen wat geen mentale energie kost.

Voordat ik ging stoppen heb ik een opsomming van de positieve en negatieve kanten van het drinken (voor mij dan) opgesomd en een afweging gemaakt, misschien dat het iemand kan helpen:

Waarom zal ik niet moeten gebruiken ?

1) Ik blijf ernaar uitkijken. Bv. die tijd mag ik weer 'genieten'. De periode van niet gebruiken, als minder prettig ervaren.
2) De ontwenningsverschijnselen, prikkelbaarder zijn wanneer ik niet gebruik.
3) De lichamelijke lusteloosheid omdat je lichaam bezig is de alcohol af te breken.
4) Minder voor dingen gaan inspannen, je minder op de dingen kunt concentreren, dingen minder goed kunnen onthouden.
5) Lichamelijk vroegtijdige veroudering, al het gebruik blijft toch een aanslag op je lichaam
6) Ik word er lui van, span me hierdoor minder in voor belangrijke dingen.
7) Of ik heb last van een kater of ontwenningsverschijnselen, of de 2 gevoelens overlapten elkaar :?

Waarom wel gebruiken ?

1) Ik kan zelf heel makkelijk bepalen wanneer ik ga ontspannen
2) Het sluit een dag lekker af
3) Het is een soort beloning

Doel:

1 maand geen alcohol drinken en kijken naar mijn ervaringen daarmee.
Daarna wil ik weer gaan beginnen, maar weet niet hoe ik voor mezelf regels kan opstellen om zo te voorkomen om weer dagelijks te gaan drinken.

Vragen aan jullie:

1) Hoe verslaafd aan de alcohol zou ik mezelf hebben kunnen zien ?
2) Was ik een stevige drinker ?
3) Hebben jullie nog andere tips voor me ?
eddy1973

Re: 4 dagen geleden gestopt met alcohol - mijn ervaring

Berichtdoor eddy1973 » ma 01 maart, 2010 10:38

Niemand heeft tips voor me ?

Afgelopen zaterdag uit eten en daarna naar een cafe geweest.
De hele tijd alleen maar cola gedronken, maar moet wel zeggen dat ik trek kreeg in een biertje in het cafe, maar toch niet gezwicht.

Nu 8 dagen later, nog steeds beetje onwennig maar wel vol goede moed.

Naast dat ik ben gestopt met alcohol en nicotine in een korte tijd (1 maand ertussen), ben ik ook kritischer naar mezelf gaan kijken hoe ik met de dingen omga.

Zijn er mensen die van mening zijn, dat wanneer je gestopt bent met een verslaving, dat je intern ook anders met de dingen moet omgaan ?
eddy1973

Berichtdoor Wouterjan » ma 01 maart, 2010 14:58

Hoi Edddy. Je vroeg of je, wanneer je wil stoppen met een verslaving, anders met de dingen om moet gaan. Volgens mij is het juist zo dat je verandert als je stopt met een verslaving en daardoor anders met de dingen omgaat. Maar soms moet je ook veranderen om met een verslaving te kunnen stoppen. Is iets de oorzaak of het gevolg, waar is de kip en van wie is dat ei, ik weet het vaak niet. Ik drink ook al jaren ongeveer een liter bier per dag en heb daar niet veel problemen mee. Soms drink ik ook een paar dagen geen bier.

Patti Smith, Dancing barefoot, (unplugged)
There are no hard distinctions between what is real and what is unreal, nor between what is true and what is false. A thing is not necessarily either true or false; it can be both true and false. Harold Pinter
Wouterjan

Berichtdoor Mariette » zo 07 maart, 2010 14:22

Hoi Eddy,
Allereerst petje af dat je bent gestopt. Volgens mij is het het belangrijkste om in te zien dat alchol niets, maar dan ook niets voor je doet. Het doet wat met je, maar dat is meestal niet positief. Daarnaast vertroebelt het je blik op de wereld. Uiteraard kan dat op sommige momenten wenselijk zijn, bijvoorbeeld omdat je in de put zit en het dan net lijkt of alcohol je weer voor heel even wat blijer maakt, maar volgens mij is de kater daarna des te groter. Zelf drink ik nooit en heb ook nooit gedronken. Kan me ook niets voorstellen bij het gebruik van alcohol, behalve dan van wat ik zie wat het bij en met andere mensen doet. Zelf heb ik een aan alcohol verslaafde broer en ik zou ontzettend trots op hem zijn als hij had opgeschreven wat jij op dit forum hebt gedaan. Je stelt je kwetsbaar op en schetst de voors en tegens. Zo ver is mijn broer (nog) niet. Alles en iedereen heeft het gedaan, hij onderkent zijn alcoholprobleem niet en ziet ook niet wat het met hem doet in zijn relaties met anderen. Hij heeft sociaal geen contacten. Hij heeft 1 'vriend': een vriend die hem nog verder meesleept in de alcohol. Schiet dus niet erg op. Ik wens jou heel veel sterkte met je poging om te stoppen. Probeer echt te stoppen en denk zeker niet aan de periode die nog gaat komen waarin je schrijft dat je dan weer wilt gaan drinken. Kijk vooral naar de voordelen van het niet drinken: ervaar ze en geniet ervan. Ook zonder alcohol is het leven geweldig!
Groeten van Mariƫtte
Mariette

Berichtdoor mario » wo 10 maart, 2010 17:39

Hoi Eddy,

Knap van je dat je doet wat je denkt dat je moet doen (en hier dus ook over nadenkt). Eens een keer een maand stoppen kan je in elk geval wat meer duidelijk maken hoe sterk of je drank nu eigenlijk wilt of nodig hebt, en op welke momenten je er naar gaat verlangen.

Ik denk zelf dat een liter bier per dag best meevalt, met name als je net zo als Wouterjan af en toe eens een paar dagen niet drinkt. Volgens mij is dit voor je lichaam geen probleem als je verder gezond leeft. Zelf heb ik wat drank betreft helaas vaak het gebruik niet in de hand na de eerste biertjes en probeer ik dit dan ook zo weinig mogelijk te doen.

Ik moet wel zeggen dat ik me sinds het me lukt toch eens wat langere periodes niet te drinken ik me wel fitter ben gaan voelen dan ooit. Dat is een bijzonder prettig gevoel. Maar als ik dronk was (is.. :? )dat meestal ook veel meer dan die ene liter.

Groetjes Mario
mario

Keer terug naar Ervaringen met alcohol