Ik ben dan ook 4 dagen geleden gestopt met de alcohol en de eerste nacht slapen ging eigenlijk niet zo heel erg goed, maar de 2de nacht sliep ik binnen de 5 minuten.
Nu een paar nachten verder, voel ik me nog steeds heel klein beetje onwenning, maar wel vol met veel meer energie.
Ik heb een eigen eenmanszaak waarvoor ik veel technische dingen moet uitzoeken en op het moment dat ik een biertje begon te drinken (meestal 21-22 uur) liep mijn productiviteit heel erg terug.
Als ik 2 halve liters bier had gedronken, was ik de volgende dag heel fit.
Soms liep dat weleens uit richting de 4-5 halve liters en was ik de volgende dag een beetje van slag, kleine kater zal ik het maar noemen.
Nu ik ben gestopt, blijf ik gewoon doorwerken, echter weet wel dat ik het laatste half uur voordat ik ga slapen iets anders moet doen wat geen mentale energie kost.
Voordat ik ging stoppen heb ik een opsomming van de positieve en negatieve kanten van het drinken (voor mij dan) opgesomd en een afweging gemaakt, misschien dat het iemand kan helpen:
Waarom zal ik niet moeten gebruiken ?
1) Ik blijf ernaar uitkijken. Bv. die tijd mag ik weer 'genieten'. De periode van niet gebruiken, als minder prettig ervaren.
2) De ontwenningsverschijnselen, prikkelbaarder zijn wanneer ik niet gebruik.
3) De lichamelijke lusteloosheid omdat je lichaam bezig is de alcohol af te breken.
4) Minder voor dingen gaan inspannen, je minder op de dingen kunt concentreren, dingen minder goed kunnen onthouden.
5) Lichamelijk vroegtijdige veroudering, al het gebruik blijft toch een aanslag op je lichaam
6) Ik word er lui van, span me hierdoor minder in voor belangrijke dingen.
7) Of ik heb last van een kater of ontwenningsverschijnselen, of de 2 gevoelens overlapten elkaar
Waarom wel gebruiken ?
1) Ik kan zelf heel makkelijk bepalen wanneer ik ga ontspannen
2) Het sluit een dag lekker af
3) Het is een soort beloning
Doel:
1 maand geen alcohol drinken en kijken naar mijn ervaringen daarmee.
Daarna wil ik weer gaan beginnen, maar weet niet hoe ik voor mezelf regels kan opstellen om zo te voorkomen om weer dagelijks te gaan drinken.
Vragen aan jullie:
1) Hoe verslaafd aan de alcohol zou ik mezelf hebben kunnen zien ?
2) Was ik een stevige drinker ?
3) Hebben jullie nog andere tips voor me ?