Stoppen met nicotine kauwgom

Ben je gestopt? Wil je stoppen? Lukt het? Deel hier je ervaringen en stel elkaar vragen.

Stoppen met nicotine kauwgom

Berichtdoor eddy1973 » ma 07 dec, 2009 15:29

Een half jaar geleden ben ik gestopt met roken en overgestapt op nicotinekauwgom.

Echter hier wil ik ook graag mee stoppen, echter stel het stopmoment steeds uit.

Hieronder even mijn redenen, hoe en waarom.
Waarom wil ik stoppen:
- wil niet verslaafd zijn
- wil niet continue die kauwgom moeten kopen
- houd niet van de ups en downs die veroorzaakt worden door de nicotine, vooral de downs dan
- hou er niet van om continue kauwgom kauwend door het leven te gaan
- houd er niet van om me steeds schuldig te voelen, over dat ik weleens te vaak een kauwgommetje neem

Waarom wil ik niet stoppen:
- hou wel van het gevoel dat het geeft, vooral in combinatie met koffie of een biertje
- heeft voor mijn gevoel nauwelijks invloed op mijn gezondheid
- ben bang voor de onzekere periode wat er met mijn gevoel gaat gebeuren
- ben bang dat ik personen in mijn directe omgeving afschrik door mijn chagrijnige gedrag

Wat ook meespeelt is dat mijn ouders mij hebben geleerd, om gevoelens niet te uitten en vooral nooit kwaad te worden en heb het gevoel als ik hier ook beter mee om kan gaan, dat ik me ook ontspannender zal voelen tijdens het stoppen.

Heeft iemand tips ?

Ik kies liever voor praten i.p.v. pillen (zoals Zyban), maar als het helpt, dan ga ik dit ook niet uit de weg.

Alvast heel erg bedankt voor constructieve antwoorden (dus liever geen antwoorden als, wat maak jij je nou druk etc.etc.)
eddy1973

Re: Stoppen met nicotine kauwgom

Berichtdoor Wouterjan » ma 07 dec, 2009 17:24

Hoi Eddy wat maak je je nu druk, de afkick van nicotine stelt niks voor. Volgens mij is die kaugom niet te eten, de kaugom die ik heb geprobeerd in ieder geval. Die ups en downs heb je juist omdat je verslaafd bent aan nicotine. Nicotine is in een paar dagen uit je lichaam. Veel rokers denken dat roken je ontspanning geeft maar je lichaam wordt juist gespannen van nicotine. Toen ik besloot om niet meer te roken werd ik juist ontspannen van geen sigaret roken. Als je een week geen nicotine hebt genomen dan is je lichaam het in ieder geval ontwend. Als je dan het gevoel hebt dat je "moet" roken dan komt dat niet door de daadwerkelijke nicotine maar door een soort geestelijke verslaving. Het is best belangrijk om dat te weten.

- wil niet verslaafd zijn
- wil niet continue die kauwgom moeten kopen
- houd niet van de ups en downs die veroorzaakt worden door de nicotine, vooral de downs dan
- hou er niet van om continue kauwgom kauwend door het leven te gaan
- houd er niet van om me steeds schuldig te voelen, over dat ik weleens te vaak een kauwgommetje neem

Ik snap dat je niet verslaafd wil zijn. Die kaugom is superduur en die is zo duur omdat tabaksfabrikanten een patent op nicotine hebben. En ze verdienen er goed aan.
Toen ik stopte met roken had ik juist minder ups en downs.
Je schuldig voelen is niet handig. Je kan jezelf voor hetzelfde geld positievere dingen aanpraten.

Waarom wil ik niet stoppen:
- hou wel van het gevoel dat het geeft, vooral in combinatie met koffie of een biertje
- heeft voor mijn gevoel nauwelijks invloed op mijn gezondheid
- ben bang voor de onzekere periode wat er met mijn gevoel gaat gebeuren
- ben bang dat ik personen in mijn directe omgeving afschrik door mijn chagrijnige gedrag

Het is een lekker gevoel als je nicotineverlaafde bent en jezelf nicotine toediend. Maar dat is geen onvervangbare sensatie. En het voelt alleen lekker omdat je eraan verslaafd bent. Iemand die niet verlaafd is krijgt die kick niet van nicotine. Heroine is ook pas lekker als je verslaafd bent. Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen dat nicotine niet zo heel slecht is voor je gezondheid. Dat heb ik trouwens ook wel eens gelezen over zuivere heroine. Maar het is gewoon lastig om afhankelijk te zijn van een stofje. En je hebt er echt niks aan. Nicotine doet niks voor je, het werkt je zelfs tegen. Die onzekerheid gaat over als je niet meer bang bent om te stoppen met die nicotine. Stoppen met roken is juist geen onzekere periode. Het is de angst ervoor die je onzeker maakt. Je hebt meer controle als je geen nicotine gebruikt. Stoppen met roken is niet zo moeilijk. Het zijn de dingen eromheen die we onszelf hebben laten aanpraten of onszelf aangepraat hebben en die in feite helemaal niet klopppen die het stoppen met roken zo moeilijk kan maken. Ik heb een paar mp3 bestanden van Erik Eraly. Na het luisteren van die cdees heb ik doorgekegen dat we onszelf alleen maar bang lopen te maken. Die wil ik je wel sturen als je een emailadres in een prvivemailtje stuurt.

Wat ook meespeelt is dat mijn ouders mij hebben geleerd, om gevoelens niet te uitten en vooral nooit kwaad te worden en heb het gevoel als ik hier ook beter mee om kan gaan, dat ik me ook ontspannender zal voelen tijdens het stoppen.

Je bent juist meer relaxed als je doorhebt dat je daar geen nicotine voor nodig hebt. Met nicotine fok je het gevoel alleen maar op. Ik zit je hier echt niet te dollen.
Als je ouders je hebben aangeleerd om geen gevoelens te uiten dan moet je dat afleren. Je kan dat aangeleerde gedrag beter verbeteren als je gestopt bent met roken. Roken helpt je niet tegen je boosheid het helpt er juist aan mee. Je voelt je ontspannen als je niet meer bang bent. Dan kan je die boosheid gaan aanpakken.

Alvast heel erg bedankt voor constructieve antwoorden (dus liever geen antwoorden als, wat maak jij je nou druk etc.etc.)

sorry ik zit een beetje te dollen

Wouterjan
There are no hard distinctions between what is real and what is unreal, nor between what is true and what is false. A thing is not necessarily either true or false; it can be both true and false. Harold Pinter
Wouterjan

Berichtdoor eddy1973 » ma 07 dec, 2009 22:45

Hallo Wouter Jan,

Dank je voor je uitgebreide toelichting.

Vandaag eens een test gedaan met het minderen van het aantal nicotine kauwgommetjes van 8 stuks naar 4 stuks.

Op zich had ik wel trek na een paar uur en mijn gevoel was heel constant. Innerlijk voelde ik een licht stressgevoel, maar niet onaangenaam. Ook had ik iets meer moeite om me te concentreren en kon dat alleen als ik er even ontspannen voor ging zitten. Wat mij ontzettend hielp om me toch heel goed te concentreren, was om heel even aan heel veel leuke dingen te denken die ik nog zou doen, voordat ik verder ging.
Grappig genoeg, kostte het denken aan heel veel leuke dingen, me ook weer een beetje concentratie lol.

Toen ik na een aantal uren toch weer een kauwgommetje nam, leek ik me ontspannender te voelen, maar tegelijkertijd ook onrustig. Ik werd er zelfs een beetje duizelig van.

Bovenstaande test, heeft me wel doen besluiten dat ik daadwerkelijk graag wil stoppen.

Waar ik wel bang voor ben, is dat het me achteraf niet al teveel moeite heeft gekost, waardoor ik later een bepaalde terugval heb.

Zijn er geen geheugensteuntjes, die mij later helpen voorkomen om terug te vallen ?
Ik zal je een PM sturen, want ik ben zeer geinteresseerd in de mp3's.

Wat ik wel heel veel andere rokers kan aanbevelen, is om eerst over te stappen van de sigaret naar de kauwgom, en daar vrede mee te vinden. Want volgens mij helpt het eerst overstappen van de sigaret naar de kauwgom, het uiteindelijk stoppen makkelijker.
Maar dan moet je de kauwgom natuurlijk wel lekker vinden, want anders kwel je jezelf alleen maar.
eddy1973

Berichtdoor Wouterjan » vr 11 dec, 2009 18:55

Ik vind Eric Eraly beter dan Allen Carr. Ik ben benieuwd wat je er van vindt Eddy.

http://gemakkelijkstoppen.com/
There are no hard distinctions between what is real and what is unreal, nor between what is true and what is false. A thing is not necessarily either true or false; it can be both true and false. Harold Pinter
Wouterjan

Berichtdoor daffy » ma 28 dec, 2009 21:43

Wat zonde om de ene verslaving in te ruilen voor de andere. Eerst sigaretten en dan de kauwgom. Ik hoop dat je gauw van de kauwgom af zult zijn. Het feit dat je duizelig werd toen je na meerdere uren een kauwgommetje nam, betekent dat je lichaam al aan het ontwennen was en zo te lezen had je daar niet echt noemenswaardig last van.

Ik zou zeggen go for it!!! Je kunt het!!!
daffy

Berichtdoor Wouterjan » do 14 jan, 2010 07:08

Hoi Eddy hoe gaat het er nu mee ? Ik ben ook heel benieuwd of Alex al weer gestopt is met roken. Laat je nog eens iets van je horen Alex ?

More Doctors Smoke Camels Than Any Other Cigarette

Das Nikotin-Kartell 1/4
Wouterjan

Berichtdoor alex » zo 17 jan, 2010 14:05

He Wouterjan,

In oktober heb ik een nog niet succesvolle poging gedaan. Dus ik ben nog steeds rokende. Ik heb wel het gevoel dat er weer eens een poging gedaan moet worden. Ben nu bijna 1 jaar weer bij af. Wil dit eenjarig jublieum niet vieren dus ga voor die tijd weer aan de gang.

FF een vraagje. Hoe zit het met jou gewicht ? Hou je dat een beetje onder kontrole ? Ik had daar enorme problemen mee.

Groet,

Alex
alex

Berichtdoor Wouterjan » ma 18 jan, 2010 08:35

Hoi Alex ik ben een kilo of 5 zwaarder geworden. Nu weeg ik 85. Tegenwoordig ontbijt ik ook en dat deed ik niet toen ik nog rookte. 85 is eigenlijk een beetje te zwaar voor mij en ik ga daar 80 van maken. Het stoppen met roken is heel eenvoudig gebleken. Maar eventjes een sigaretje roken is ook eenvoudig. Dat lijkt in tegenspraak maar toch zijn beide stellingen waar.

Als jij de mpdries van Eric Eraly wil hebben wil ik ze je wel sturen hoor. Mij heeft het veel geholpen. Ik heb ook CD's van Allen Carr maar ik moet zeggen dat ik die niet zo goed vind. Er wordt mij een beetje teveel over enge ziektes gepraat. Het boek van Allen Carr vind ik wel goed. En de DVD van Allen Carr is ook erg leuk. Ik heb het boek meerdere keren gelezen en ook de mpdries en de DVD heb ik vaak geconsumeerd. Dat is mijn manier. Herhaling. Zelfs als ik sliep liet ik de CD doordraaien. Hersenspoeling in omgekeerde volgorde. Het niet roken kost me geen moeite.

Als je het leuk vindt stuur ik je de DVD van Allen Carr en de mpdries van Eric Eraly op. Dat kunnen we het beste via de gewone post doen.

Tot later Alex :)
Wouterjan

Berichtdoor Wouterjan » ma 18 jan, 2010 15:50

Mooi liedje voor je

Boudewijn de Groot - Avond mp3

Nu hoef je nooit je jas meer aan te trekken
En te hopen dat je licht het doet
Laat buiten de stormwind nu maar razen in het donker
Want binnen is het warm en licht en goed
Hand in hand naar buiten kijken waar de regen valt
Ik zie het vuur van hoop en twijfel in je ogen
En ik ken je diepste angst

refr.: Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij
Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij

En als je 's morgens opstaat ben ik bij je
En misschien heb ik al thee gezet
En als de zon schijnt buiten gaan we lopen door de duinen
En als het regent gaan we terug in bed
Uren langzaam wakker worden, zwevend door de tijd
Ik zie het licht door de gordijnen en ik weet
Het verleden geeft geen zekerheid

refr. Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij
Ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij

Ik doe de lichten uit en de kamer wordt nu donker
Een straatlantaarn buiten geeft wat licht
En de dingen in de kamer worden vrienden die gaan slapen
De stoelen staan te wachten op 't ontbijt
En morgen word ik wakker met de geur van brood en honing
De glans van 't gouden zonlicht in jouw haar

En de dingen in de kamer, ik zeg ze welterusten
Vanavond gaan we slapen en morgen zien we wel
Maar de dingen in de kamer zouden levenloze dingen zijn zonder jou

En je kunt niets zeker weten want alles gaat voorbij
En je kunt niets zeker weten want alles gaat voorbij
Wouterjan

Berichtdoor alex » ma 18 jan, 2010 21:04

He WJ,

Dank voor het mooie liedje. Zelf ben ik in het bezit van het boek van Allen Carr. Heeft mij inderdaad ook bij de vorige poging erg geholpen. Het stoppen is inderdaad eenvoudig ik heb de "stop" technieken nog in huis :wink: . Ik moet mezelf er alleen even toe zetten. De laatste poging heb ik het te lichtvaardig opgepakt en ben toen dus wel op mijn bek gegaan. Wil er nu even wat meer aandacht aan besteden.

Overigens is totaal aankomen van 5 kg "normaal" ik heb begrepen van mijn huisarts dat dat gebruikelijk is omdat je stofwisseling verandert. Als ik jou was zou ik het lekker ff zo laten. Mijn terugval heeft zeker te maken met het feit dat ik te vroeg (na 1,5 jr) begonnen ben met afvallen. Dat lukte vervolgens niet ...........met het bekende resultaat ! Maar goed ik was ook maar liefst 15 kg aangekomen. Het voordeel van weer gaan roken is dat je weer binnen no time op je juiste gewicht zit.

Maar goed ik ga binnenkort zeker weer een poging doen ! Moet weer ff de motivatie en vooral de innerlijke rust weer vinden. Ik maak graag gebruik van je aanbod als het zover is !

Gaat het nog steeds goed in de liefde ??

Groet,

Alex
alex

Magische momenten

Berichtdoor Wouterjan » di 19 jan, 2010 02:04

Het gaat heel goed.
Laatst bijgewerkt door Wouterjan op wo 27 jan, 2010 12:12, in totaal 4 keer bewerkt.
Wouterjan

Berichtdoor alex » wo 20 jan, 2010 22:33

Fantastisch man ! en dame natuurlijk !

Alex
alex

Berichtdoor eddy1973 » do 25 feb, 2010 01:39

Hallo Wouter-Jan,

Heel erg bedankt voor de mp3's van Erik Eraly en ik ben nu inmiddels ongeveer 1.5 maand gestopt met de nicotine.
Mijn vriendin zegt zelfs dat ik een aangenamer persoon geworden ben :-)

Wel had ik nog tijdens de stop periode last van vlakke mentale gevoelens met weinig vooruitzichten naar leuke dingen, hetgeen door andere mensen als lichte depressie omschreven werd.
Al de stoppogingen daarvoor was ik heel prikkelbaar.
Wel ben ik de eerste 4 weken veel meer chocolade gaan eten, vooral diegene met caramel.

Nu 6 weken (heb niet precies bijgehouden wanneer ik ben gestopt) later, ben ik misschien 0.5 kg aangekomen.

Eigenlijk als ik erop terugkeek, dan ben ik blij dat ik verlost ben van:

1) Prikkelbare gevoelens veroorzaakt door de nicotine
2) Het 'verplicht' moeten eten van de nicotine kaugom, ofwel de verslaving noem ik het

Het heeft me echt een boost van zelfvertrouwen gegeven, zelfs zoveel dat ik mijn alcohol 'verslaving' (gemiddeld iets meer dan 1 liter bier per dag en dat elke dag gedurende afgelopen 5 jaren) ook maar even heb gestopt.
Echter dat was wel veel makkelijker, maar moest wel mentaal goed op een rijtje zetten hoe en wat en waarom.

Wouter-Jan, nogmaals bedankt !!!
eddy1973

Keer terug naar Ervaringen met roken