Wat kost een behandeling?

We willen je goed informeren over de kosten van een behandeling bij Jellinek. Lees onderstaande informatie goed door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Behandeling (en intake) bij Jellinek is een zogeheten tweedelijns geestelijke gezondheidszorg en die wordt in principe vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico.

Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.

Vergoeding door je zorgverzekeraar

Je behandeling wordt alleen vergoed door je zorgverzekeraar als je een verwijzing hebt van een erkende verwijzer, bijvoorbeeld je huisarts. Een behandeling bij Jellinek wordt door alle zorgverzekeraars in Nederland vergoed. Indien je je vergoeding wilt navragen bij je zorgverzekeraar, dan is Jellinek bij je zorgverzekeraar bekend onder de naam Arkin. Dit is de overkoepelende organisatie van Jellinek. De AGB-code van Arkin is 06290732.

De rekening wordt duidelijker

Vanaf 1 januari 2022 is het Zorgprestatiemodel in werking getreden. Je kunt op de rekening die je van je zorgverzekeraar krijgt precies zien wanneer je door wie behandeld bent en voor hoelang*. Ook wordt deze rekening sneller verzonden dan je misschien al gewend bent. Hierdoor weet je sneller welke kosten er zijn gemaakt en of je eigen risico al is gebruikt. Voor meer informatie over de tarieven kun je de website van de NZa raadplegen.

*Het Zorgprestatiemodel gaat uit van het principe: ‘planning is realisatie’. Dit betekent dat de behandeltijd die je op de rekening ziet staan de geplande tijd is en niet per se de daadwerkelijke duur van het consult. Alleen als het verschil tussen de geplande behandeltijd en de daadwerkelijke behandelduur meer is dan 15 minuten wordt dit wel aangepast.

Voorbeeld
Er staat een afspraak gepland met je behandelaar van 45 minuten. De afspraak duurt langer, namelijk 55. Het verschil met de geplande tijd is 10 minuten. Dus de 45 minuten zie je terug op de rekening. Mocht de behandeling maar 20 minuten duren dan zie je 20 minuten terug op je rekening.

Eigen risico

Volwassenen vanaf 18 jaar hebben een verplicht eigen risico bij hun zorgverzekering. Het wettelijk verplichte eigen risico is €385. Dit betekent dat je de eerste €385 aan zorgkosten zelf betaalt. Het kan zijn dat je een hoger eigen risico hebt afgesproken met je zorgverzekeraar. Of dat je een zorgverzekering hebt afgesloten waarbij de kosten van sommige zorgverleners niet of niet volledig worden vergoed. Raadpleeg hiervoor je zorgverzekeraar.

Nieuwe manier gebruik eigen risico

Door de invoer van het Zorgprestatiemodel wordt vanaf 1 januari 2022 het eigen risico ieder jaar aangesproken. Dit betekent dat als je in 2021 je behandeling bent begonnen en deze doorloopt in 2022, het eigen risico in 2022 ook wordt gebruikt voor deze behandeling. Hierdoor betaal je ook in het nieuwe kalenderjaar eigen risico.

Mocht je vragen hierover hebben, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Deze kan voor jou kijken hoe hoog je eigen risico is en hoeveel je hiervan al hebt gebruikt.

Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.

Vragen over factuur

Voor meer informatie over de factuur, bekijk de pagina met veel gestelde vragen en antwoorden: Veel gestelde vragen over de factuur – Arkin

Meer vragen over Zorgprestatiemodel?

Het kan zijn dat je door deze nieuwe regeling met vragen zit. Om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen hebben wij een pagina met veelgestelde vragen omtrent Zorgprestatiemodel opgezet. Hier kun je de belangrijkste uitleg vinden, of links naar meer uitleg.

Afspraak is afspraak

Als je je geplande afspraak korter dan 24 uur van tevoren afzegt of je verschijnt niet op de afspraak, zijn wij helaas genoodzaakt deze kosten bij je in rekening te brengen. Deze kosten zijn vastgesteld op €40, je ontvangt hiervoor een rekening. De zorgverzekeraar vergoedt deze rekening niet.

Vragen over kosten

De wijze waarop de gezondheidszorg wordt gefinancierd is nogal complex. Daarom kan het voorkomen dat je een vraag hebt als je via je zorgverzekeraar een rekening ontvangt. Deze kun je stellen aan de Servicedesk Facturatieklachten. Indien je over de factuur een klacht wilt indienen kan dit via klachtenfacturatie@arkin.nl.

Vragen over de vergoedingen en je eigen risico kun je stellen aan je zorgverzekeraar. Voor problemen met je zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kunt je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).